Alstom presenteert X'trapolis trein voor DART+ netwerk in Ierland

Treinbouwer Alstom heeft de nieuwe X'trapolis-trein voor de Ierse vervoerder Irish Rail gepresenteerd. In totaal heeft Ierland 37 treinstellen besteld van dit type. De eerste trein heeft zich inmiddels al in de fabriek van Alstom laten zien.

De bestelling vond plaats in twee fasen omdat er gebruik kon worden gemaakt van een optie. In 2021 werden er 19 treinstellen besteld waarvan er dertien voorzien zijn van batterijaandrijving, en zes elektrisch. Aan het eind van 2022 werden er nog eens 18 batterijtreinen besteld. In de fabriek van Alstom bij het Poolse Katowice werd onlangs de eerste trein gepresenteerd. In deze fabriek wordt overigens ook de ICNG voor NS geproduceerd, evenals andere treinseries van de Coradia Stream voor onder meer ARF in Roemenië.

Bestelling

Dankzij het tienjarige raamovereenkomst kunnen maximaal 750 treinwagons worden aangeschaft voor het DART+-netwerk, dat naar verwachting in 2025 zal worden geopend. Ook is er een contract getekend voor vijftien jaar waarbij er service wordt verleend met onderhoud en reserveonderdelen. De HealthHub- en TrainScanner-van Alstom worden hierbij ingezet voor preventief onderhoud, en daarnaast worden er drie treinsimulators  geleverd ter ondersteuning van de opleiding van machinisten

Elke trein zal ruimte bieden aan 550 passagiers, is voorzien van een lage vloer en is bij de ingangen voorzien van instrapteden. Andere voorzieningen zijn onder meer speciale fiets- en gezinsruimtes, oplaadfaciliteiten voor mobiele telefoons, e-bikes en e-scooters en een camerasysteem om de veiligheid in de trein te bewaken.

DART+

Het DART+ is een vervoersnetwerk in de regio Greater Dublin. Het DART-netwerk kent momenteel een lengte van 50 km, maar wordt de komende jaren uitgebreid naar 150 km. Het moet zorgen voor duurzame verbindingen in de regio. Er zijn diverse trajecten binnen het DART+ netwerk:

  • DART+ West - Maynooth en M3 Parkway naar het stadscentrum
  • DART+ Zuidwest - Hazelhatch en Celbridge naar het stadscentrum
  • DART+ Coastal North - Drogheda naar het stadscentrum
  • DART+ Coastal South - Greystones naar het stadscentrum
  • DART+ Fleet - aankoop van een nieuwe treinvloot om het treinaanbod uit te breiden.

Batterijaandrijving

De energie die in het batterijsysteem is opgeslagen, zal worden opgeladen via snellaadstations boven het spoor en door remenergie terug te winnen tijdens het rijden. Hierdoor zal de nieuwe batterij-elektrische vloot bijvoorbeeld de retourdiensten van Dublin naar Drogheda kunnen rijden waarbij er in Drogheda snel wordt bijgeladen.

Alstom X’trapolis

De X’trapolis is een trein die voornamelijk bedoeld is als forenzentrein. Hiervan zijn er wereldwijd honderden verkocht. Inmiddels staat dit model trein niet meer onder deze naam in de publieke catalogus op de website van Alstom. Op de website wordt deze nu Adessia genoemd.

Dit type trein is geschikt voor maximale snelheiden van 120 tot 200 kilometer per uur, en deze kan ook in dubbeldeksvariant geleverd worden. Ook zijn de aandrijvingen beschikbaar in zowel elektrisch als in batterijaandrijving.