TU Delft maakt als eerste ter wereld baanwissel voor Hyperloop

Het studententeam Delft Hyperloop heeft als eerste ter wereld een baanwissel van de Hyperloop gedemonstreerd, de vacuümtrein die met 1.000 kilometer kan zweven. Dankzij deze innovatie kan de Hyperloop tijdens de snelle reis een afslag maken naar een andere baan, en komt de realisatie dichtbij. In 2030 zijn de eerste testen op volledige schaal met passagiers.

"Met de Hyperloop ben je binnen 30 minuten in Parijs vanuit Amsterdam", aldus Cem Celikbas, team captain van Delft Hyperloop. De Hyperloop wordt momenteel binnen Nederland op schaal uitgetest, maar uiteindelijk moet er een speciale zwevende cabine, die voorzien is van een comfortabel interieur, via magnetische voorstuwing door door een buis gaan zweven met een hoge snelheid. In Amerika heeft Virgin Hyperloop in 2020 al een capsule laten zweven met mensen erin, deze bereikte een snelheid van 173 kilometer per uur. Echter heeft deze  organisatie zijn hyperloop-activiteiten gestopt vanwege een reorganisatie naar goederentransport.

Schiphol als opstappunt

Volgens Delft Hyperloop zou in ons land Schiphol een mogelijk opstappunt kunnen zijn voor Hyperloop-reizigers. Dit betekent dat zij veel sneller op hun bestemming zijn. "Ook ben je minder geld kwijt aan je reis, aangezien relatief korte vluchten steeds duurder worden door alle uitstoot. Er zijn geen fossiele brandstoffen nodig voor de magnetische voortstuwing van de Hyperloopcabine, wat aantrekkelijk is voor iedereen die duurzaam wil reizen", vervolgt Celikbas.

Karel van Dalen, universitair hoofddocent Dynamica van Constructies aan de TU Delft, is positief over de realisatie van de Hyperloop. "Er bestaan twijfels over de haalbaarheid van 'groene' luchtvaart. Daarom ben ik blij dat de studenten aan het alternatief hiervan werken: de Hyperloop." Ook zijn er verwachtingen dat het minder druk zal worden op Schiphol Airport omdat reizigers in de toekomst elke twee minuten met een cabine kunnen vertrekken naar een Europese bestemming, wat minder wachttijden met zich mee zal brengen. Hierdoor kan volgens Celikbas de luchthaven ook duurzamer doorgroeien.

De studenten hebben berekend dat er in het jaar 2050 150 procent extra transportmogelijkheden zijn over de wereld, waardoor de hyperloop een uitkomst zal bieden.

Baanwissel

Momenteel wordt er door het team geëxperimenteerd met een speciale wissel waarbij de cabine van baan kan wisselen. In Veendam ligt er op een bedrijventerrein, vlak naast het treinspoor naar Veendam, een testbaan van 420 meter lang. Aan het eind is hier een wissel gebouwd waarbij de cabine in te toekomst van baan kan wisselen. Op deze manier zijn aftakkingen naar andere bestemmingen mogelijk. Als de proef met de baanwissel in 2030 volgens plan verloopt kan er volgens Delft Hyperloop worden geïnvesteerd in hyperlooptunnels voor in Europa. Delft Hyperloop is momenteel de enige gebruiker binnen het European Hyperloop Center, maar ook voor andere bedrijven staan de deuren open.

De Hyperloop moet volgens Celikbas een nieuw duurzaam vermoersmiddel worden voor transport over lange internationale verbindingen. Om dit mogelijk te maken moeten er vacuümbuizen van honderden kilometers lang tussen de grote steden komen. Hij stelt dat dit 'praktisch haalbaar' is. "Dit is qua investering vergelijkbaar met de aanleg van een hogesnelheidslijn."

Veiligheid en comfort

Naast de ontwikkeling van de Hyperloop voor op drukke plekken zoals Schiphol, innoveert het 39-koppige studententeam ook op andere vlakken. Zo wordt er ook onderzocht momenteel hoe passagiers het veiligst in- en uit kunnen stappen, en wat zij van dit vervoersmiddel vinden. "Hierdoor komen we steeds dichter bij de implementatie van de Hyperloop."