Stadler levert opnieuw FLIRT aan Poolse Koleje Mazowieckie
De Poolse regionale exploitant Koleje Mazowieckie heeft bij Stadler tot 50 elektrische FLIRT treinstellen besteld, die in de regio Mazovië zullen gaan rijden.
De waarde van het contract, inclusief het onderhoud, bedraagt ongeveer 750 miljoen euro en zal medegefinancierd worden met EU-fondsen. Samen met de raamovereenkomst werden ook de eerste twee uitvoeringscontracten ondertekend, waarmee het project voor de bouw van de eerste 25 nieuwe FLIRT-treinen voor Mazovië van start ging.
Opnieuw een samenwerking
De samenwerking tussen Koleje Mazowieckie en Stadler begon in 2006 toen Stadler het eerste contract kreeg voor de levering van 14 FLIRT-treinen (10 voor Mazovië en 4 voor Silezië) voor Polen. Dit resulteerde erin dat Stadler een productielocatie opende in Siedlce, waar uiteindelijk in 2016 ook de NS-FLIRT gebouwd werd. Het partnerschap met de regionale vervoerder die eigendom is van de lokale overheid van de regio Mazovië markeert de voortzetting van een andere raamovereenkomst die in 2018 werd ondertekend, waarbij de fabriek in Siedlce van 2020 tot 2023 61 FLIRT-treinen voor Polen produceerde.
Volgens de overeenkomst van vandaag zal Koleje Mazowieckie zijn vloot uitbreiden met 50 extra vijfdelige Flirt-treinen. In totaal voorziet het raamcontract vier verschillende bestellingen van respectievelijk 14, 11, 14 en 11 treinstellen. Ook omvat deze het onderhoud voor 18 jaar. De eerste levering wordt verwacht over 24 maanden.
De door Stadler gebouwde materieelvloot van Koleje Mazowieckie bevat momenteel in totaal 71 FLIRT-treinstellen: 10 vierdelige en 61 vijfdelige. Het gaat om 21 procent van hun volledige vloot. De nieuwe treinen zullen op de volgende routes rijden: Warschau naar Dęblin, Skierniewice, Żyrardów en Pilawa; Warschau tot Radom, Działdowo en Ciechanów; Warschau tot Mińsk Mazowiecki, Łowicz en Sochaczew; en Warschau naar Ostrołęka, Małkinia, Łochów en Tłuszcz. De maximale snelheid is 160 kilometer per uur.
FLIRT traint voor Koleje Mazowieckie
De nieuwe FLIRT-treinstellen voor de Poolse exploitant beschikken over ETCS Level 2-apparatuur en voldoen aan de eisen van de TSI-normen en de crashveiligheidsnormen. Er is veel ruimte in de trein aanwezig voor een snelle doorstroom van reizigers. Daarnaast is de Flirt ook goed toegankelijk voor mensen met een mobiliteitsbeperking of voor mensen met kinderwagens. Ook is de trein voorzien van airconditioning, camerabewaking, reisinformatieschermen en wifi. De vijfdelige treinstellen bieden ruimte voor 279 zitplaatsen.
Aan boord bevinden zich ook defibrillatoren (AED's), en intercoms zorgen ervoor dat passagiers in geval van nood contact kunnen opnemen met de machinist.