Arriva laat treinen op Noordelijke Lijnen opnieuw op bio-brandstof rijden
Arriva heeft besloten om alle treinen op de Noordelijke Lijnen opnieuw te laten rijden op plantaardige olie. Hoewel de overstap naar deze duurzamere brandstof al in 2023 werd besloten, bleek in september dat dit financieel niet haalbaar was.
De gebruikte duurzame brandstof is Hydrotreated Vegetable Oil (HVO), en is een bio-brandstof die gemaakt is van een restproduct, waarvan in dit geval afgewerkt frituurvet. Het gebruik moet zorgen voor een CO2-besparing van negentig procent ten opzichte van fossiele diesel.
Overstap teruggedraaid
Vorig jaar augustus heeft Arriva ervoor gekozen om over te stappen op de duurzame biobrandstof, echter bleek dat vorig jaar september niet financieel uit te komen waarmee een deel van de vloot voorzien werd van de fossiele brandstof. Volgens een woordvoerder van Arriva zou de prijs van HVO inmiddels gedaald zijn zodat Arriva weer richting hun ambitie kan werken. Hierin wordt gesteld dat ze vanaf 2025 negentig procent uitstoot willen reduceren en tien procent willen compenseren.
Zero-emissie heeft lange weg te gaan
Uiteindelijk wil Arriva overstappen naar zero-emissie door te kijken naar batterij- of waterstoftreinen, echter zal deze ontwikkeling nog jaren duren. Een eerdere proef met batterijtreinen lijkt voorlopig van de baan en een aanbesteding voor waterstoftreinen door de provincie Groningen is onlangs mislukt.