ProRail stuurt plan voor prestatieverbetering van spoor naar Tweede Kamer
Treinreizigers hadden volgens spoorbeheerder ProRail in 2023 en in de eerste maanden van 2024 te maken met hinder, zoals vertragingen en uitgevallen of juist drukke treinen. ProRail en NS werken samen aan verbeteringen van de prestaties op het spoor. Hierover is er een plan van aanpak samengesteld die deze week aan de Tweede Kamer gepresenteerd is.
De doelstelling van het verbeterprogramma is het verhogen van de prestaties op het hoofdrailnet om de betrouwbaarheid in de dienstregeling te verhogen, en het verbeteren van reiscomfort van en informatievoorziening naar de reiziger.
Brief
In de brief aan de Tweede Kamer wordt uitgelegd wat ProRail en NS doen om hun prestaties te verbeteren. Dit actieplan is opgesteld in nauwe samenwerking met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en consumentenorganisaties. Naast dit gezamenlijke verbeterprogramma werken ProRail en NS ook afzonderlijk aan verdere verbeteringen.
Na de zomer zullen ProRail en NS de prestaties van dit jaar tot nu toe nader toelichten. Tevens wordt vooruitgeblikt naar de komende maanden in 2024 en het volgende jaar. Zij zullen dan meer inzicht geven in de diepere en structurele oorzaken die de dagelijkse prestaties op het spoor onder druk zetten, en hoe die beperkt moet worden.
Werkzaamheden en herstel
Duitse Betuweroute
In het rapport wordt onder meer gesproken over de gevolgen van werkzaamheden aan de Duitse kant van de Betuweroute, zoals omleidingen van goederentreinen over de Brabant-corridor. Vanaf november wordt er net over de Duitse grens zo'n 80 weken gewerkt aan het zogenoemde derde spoor van 70 kilometer lang die in 2030 opgeleverd moet worden, waarmee de Betuweroute volledig in Duitsland zijn dienst kan doen waar deze gebouwd is.
Tijdelijke snelheidsbeperkingen
Ook wordt er in het rapport een opsomming gemaakt van plekken op het spoor waar minder snel kan worden gereden als gevolg van veiligheidsmaatregelen, wat ook Tijdelijke Snelheidsbeperkingen (TSB) genoemd wordt. Hier staat vermeld dat er onder meer enkele TSB's op de corridor tussen Utrecht en Eindhoven onder verhoogde aandacht staan. Ook worden de snelheidsbeperkingen op de HSL tussen Hoofddorp en Rotterdam genoemd, waarvan er verwacht wordt dat deze eind 2025 zullen worden aangepakt.
Hinder door dassen
Daarnaast heeft ProRail regelmatig ook te maken met sporen waarin dassen holen hebben gegraven in de spoordijk. Momenteel geldt dit bij Ravenstein, waardoor de treinen hier langzamer rijden. Volgens het rapport zou deze beperking eind juli opgeheven worden. Om verdere hinder door deze beschermde diersoort te beperken is ProRail met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in gesprek over een versnelde aanpak op dit gebied.