Alstom levert Adessia Stream voor S-Bahn in en rond Keulen

Treinbouwer Alstom heeft een contract gekregen voor de levering van 90 Adessia Stream forenzentreinen aan de Duitse vervoersorganisaties Rheinland en Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR). De stellen worden besteld voor de S-Bahn in en rondom Keulen.

Het contract omvat ook een langlopende full-service overeenkomst, wat betekent dat Alstom de volledige verantwoordelijkheid voor het onderhoud van de treinen over een periode van 34 jaar op zich neemt. Het is de grootste bestelling voor Alstom in Duitsland tot op heden met een totale waarde van meer dan 4 miljard euro.

Indelingen

Er komen twee varianten van de trein, afhankelijk van het deel van het netwerk waar ze worden geëxploiteerd. De kortere versie is een negen-delig treinstel met een lengte van bijna 150 meter, terwijl de langere versie bestaat uit 11 delen en bijna 170 meter lang is. De trein is ontwikkeld om te voldoen aan de eisen van zowel korte als langeafstandspassagiers. De korte en lange versies van de trein zorgen voor een totale capaciteit van respectievelijk meer dan 1.150 en 1.340 passagiers. Beide versies hebben een maximumsnelheid van 140 kilometer per uur.

Gebruiksfuncties

Naast de standaard mogelijkheden tot het gebruik van stopcontacten en wifi, hebben de treinstellen de beschikking over vele functies, zoals airco en speciale ruiten die telefooncommunicatie beter doorlaten. In elk rijtuig van de trein bevindt zich voldoende ruimte voor kinderwagens en fietsen. Ook is de trein laagvloers en is deze voorzien bij ingang van in- en uitstapschuiftreden zodat mensen met bijv. een rolstoel zonder begeleiding de trein in kunnen rollen. Het voorste en achterste rijtuig zijn speciaal geschikt voor mensen met beperkte mobiliteit en zijn voorzien van (drempelloze) toiletten. Het is bovendien de eerste keer dat een S-Bahn voertuig in Duitsland voorzien wordt van deze faciliteit.

Ook een nieuwe vernuftigheid is dat reizigers via bluetooth de omroep kunnen koppelen aan hun smartphone of hoortoestel.

Constructie en onderhoud

De hoofdverantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van de treinen ligt bij de Alstom-locatie in Hennigsdorf, vlakbij Berlijn. De productie van de nieuwe S-Bahn voertuigen vindt plaats op de locatie in Bautzen Duitsland.

Het onderhoud van de nieuwe treinen zal worden uitgevoerd in een aantal werkplaatsen in de regio Keulen. Naast preventieve en corrigerende onderhoudsmaatregelen zal Alstom ook voorspellend onderhoud uitvoeren om de beschikbaarheid van voertuigen te verhogen en tegelijkertijd de onderhoudskosten te verlagen.