Stadler trekt streep door contract met levering aan Bulgarije
De Poolse divisie van treinbouwer Stadler trekt een streep door het contract voor de levering van nieuwe treinen aan Bulgarije. Eerder dit jaar werd bekend gemaakt dat de Zwitserse treinenbouwer 35 enkeldeks Flirt-treinen, en 7 dubbeldeks KISS-treinstellen zou leveren.
De deal was omgerekend ongeveer 153,6 miljoen euro waard, waarbij het spoorwegmaterieel binnen 26 maanden geleverd kon worden. Woensdag meldde de Bulgaarse regering dat de treinbouwer zich zou hebben teruggetrokken omdat Stadler ultimatums had gesteld die Bulgarije niet kon nakomen. Ook zouden de contracten aangepast zijn buiten de wettelijk vastgestelde grenzen, waarop de Bulgaarse regering niet akkoord wou gaan met de nieuwe voorwaarden.
"Van de kant van Stadler werden ultimatum-eisen gesteld, waarbij zelfs de reikwijdte van het contract werd gewijzigd, wat veel verder ging dan het kader van niet-essentiële wijzigingen, wat op zich ontoelaatbaar is volgens de wet inzake overheidsopdrachten. Dit is de reden waarom ze niet werden geaccepteerd door het ministerie.", meldde de Bulgaarse minister van Transport Georgi Gvozdeykov, tegenover de media.
Nu Stadler zich heeft teruggetrokken gaat de aanbesteding van de enkeldekstreinen automatisch door naar de Poolse treinbouwer PESA. Het is nog niet bekend wie de dubbeldekstreinen gaat bouwen. Minister Gvozdeikov houdt alle moed erin om het plan om het spoorwegnetwerk te verbeteren, en geeft aan "voortdurend in gesprek te zijn met de Europese Commissie en ons maximaal te zullen inspannen om de hervorming in de spoorwegsector, zoals vastgelegd in het herstel- en duurzaamheidsplan, volledig en op tijd uit te voeren."
Stadler heeft geen verklaring gegeven over de beëindiging van het contract.