S-Bahn in Berlijn viert 100-jarig bestaan

Op donderdag 8 augustus vierde de Deutsche Bahn de honderdste verjaardag van de S-Bahn in Berlijn. Al een eeuw rijden er rond de Duitse hoofdstad elektrische treinen rond in voornamelijk een ringnetwerk, en ter ere van dit jubileum rijdt er een trein uit de 481-klasse rond met bestickering die de verschillende ontwerpen laat zien waarmee de S-Bahn vanaf 1924 mee heeft gereden.

Donderdag vond de presentatie plaats op de S2, de route tussen Blankenfelde en het Berlijnse station Bernau. Peter Buchner, directeur van de S-Bahn Berlin is blij met het jubileum: "Geen enkele andere vervoermiddel kan zoveel mensen milieuvriendelijk verplaatsen tussen de stad en de omgeving en verbruikt zo weinig ruimte. Maar de Berlijnse S-Bahn is meer dan alleen een vervoermiddel. Al 100 jaar gaat het de geschiedenis van de hoofdstad over en is het een iconisch Berlijn zelf. "

100 jaar S-Bahn Berlijn

Al 100 jaar lang verbindt de S-Bahn omliggende gemeenten en steden met het hart van Berlijn. Het netwerk, dat zich uitstrekt over 340 kilometer met noord-zuid- en oost-westlijnen, evenals de Ringbahn die het stadscentrum omsluit, is uniek in de wereld. De Berlijnse S-Bahn vervoert dagelijks 1,5 miljoen passagiers en bewijst daarmee zijn kracht als betrouwbaar vervoermiddel. Met ongeveer 3.300 ritten per werkdag verspreid over 16 lijnen, reist een derde van de passagiers van Berlijn met de Berlijnse S-Bahn.

Treinen door de jaren heen

De trein van de klasse 481 heeft sinds 1926 een indrukwekkende evolutie doorgemaakt. Het oorspronkelijke model "Oranienburg" uit 1926 had nog een rode en gele kleurstelling, kenmerkend voor die tijd, en onderscheidde tussen verschillende klassen. In 1928 werd met het type "Stadtbahn" de herkenbare tweekleurige lak met een rode streep geïntroduceerd. Bij deze treinen was het bovenste deel in okergeel en de tweede klas in donker turkoois geschilderd.

In 1984 werd de 276-serie gekenmerkt door de "Oost-Berlijnse hoofdstad" livrei in hellbeige en bordeauxrood, terwijl de 1986 prototype van de Serie 480 een zilvergrijze en blauwe kleurstelling had. Tot slot draagt de jubileumeditie van de 485-serie een rode livery met een donkergrijze raamband, wat heeft bijgedragen aan de bijnaam "Coladosis" oftewel colablikjes.