Alstom presenteert interieur voor Coradia Max voor NAH.SH
Alstom heeft het interieur gepresenteerd voor de Coradia Max dubbeldekstrein, waarvan Duitse vervoersautoriteit Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein (NAH.SH) er 40 stuks besteld heeft. Daarnaast heeft de treinbouwer ook meer details van de trein vrijgegeven.
Vorig jaar juli werd het contract getekend voor de levering van 40 treinstellen. De bestelling bevat ook een contract voor onderhoud van de treinen over een periode van 30 jaar. Het totale contract heeft een waarde van bijna 900 miljoen euro. Verder is er een optie om maximaal 55 extra treinen te bestellen.
Inzet
Naar verwachting zullen de nieuwe treinstellen vanaf december 2027 gaan rijden op de trajecten Hamburg – Kiel/Flensburg en Hamburg – Itzehoe/Wrist. Zodra de elektrificatie van het traject Itzehoe - Heide gereed is, zullen deze treinen ook op dit traject worden ingezet om daar de dieseltreinen te vervangen. Wie de nieuwe exploitant is, is nog niet bekend.
Comfort
De trein bestaat uit vier rijtuigen, waarvan twee dubbeldeks en twee enkeldeks. Een treinstel is 106 meter lang en kan een maximale snelheid van 160 km/u bereiken. Er zijn twee uitvoeringen beschikbaar: één met 360 zitplaatsen en één met 390 zitplaatsen, beide met zowel 1e als 2e klas. Elke stoel is voorzien van voedingsaansluitingen, en passagiers kunnen gebruikmaken van Wi-Fi en genieten van verbeterde ontvangst van het mobiele telefoonnetwerk. Verder is er een systeem voor het weergeven van reserveringen en zijn er externe indicatoren die de aanwezigheid aangeven. Ook is er ruimte om fietsen en kinderwagens te plaatsen. Verder zijn er reisinformatieschermen in de train aanwezig.
De trein biedt innovatieve zitplaatsen zonder armleuningen, ideaal voor gezinnen en groepen, en elke stoel is uitgerust met uittrekbare tafels met extra ruimte voor telefoons. De omgevingsverlichting past zich aan het tijdstip van de dag aan.
Toegankelijkheid
Op het gebied van toegankelijkheid is de trein geschikt voor personen met beperkte mobiliteit (PRM), met ook toegankelijke toiletten. De gangen, deuren en doorgangen tussen de rijtuigen zijn breed, en er zijn 40 ruimere stoelen geïnstalleerd. Bovendien wordt informatie over de trein verstrekt in braille.