Oplevering spoorwerkzaamheden Rijswijk - Rotterdam vertraagd door personeelstekort
Spoorbeheerder ProRail heeft laten weten dat de spoorwerkzaamheden op het traject tussen Rijswijk en Rotterdam niet voor het einde van dit jaar zullen zijn afgerond. De oorzaak hiervan is een tekort aan werkvoorbereiders en monteurs bij de aannemer Strukton.
De vertraging houdt in dat de extra sprinters van de NS, die in de dienstregeling van 2025 waren opgenomen, niet direct zullen rijden, meldt ProRail. "Reizigers moeten hierdoor langer gebruikmaken van de huidige treindienst, zonder de beloofde extra treinen". Personeelstekort zorgde vorige maand juli ook voor vertraging in de planning. Uiteindelijk konden de treinen op 2 augustus weer rijden, terwijl de aanvankelijke planning op 26 juli lag. Vanaf 13 juli reden er geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam vanwege de werkzaamheden.
In oktober en november vinden er nog in twee periodes werkzaamheden plaats aan het spoor tussen Delft Campus en Rotterdam Centraal. Begin volgend jaar zal er bovendien nog extra tijd nodig zijn om het project volledig af te ronden.
"Door krapte op de arbeidsmarkt was een deel van de werkzaamheden al verschoven naar 2025. Daar komen nu extra werkzaamheden bij, vooral aan de elektrotechnische installaties. Dit betekent extra hinder voor reizigers op dit drukke traject.", vervolgt ProRail.