Italiaanse SSIF bestelt vier smalspoortreinen bij Stadler

Een conceptafbeelding van de nieuwe smalspoortreinen voor SSIF, die door Stadler Rail worden ontwikkeld. (Foto: Stadler Rail)
Een conceptafbeelding van de nieuwe smalspoortreinen voor SSIF, die door Stadler Rail worden ontwikkeld. (Foto: Stadler Rail)

De Italiaanse spoorwegmaatschappij SSIF heeft extra smalspoortreinen besteld als onderdeel van de raamovereenkomst die in december 2022 werd ondertekend. Dankzij een Europese financiering van 35,7 miljoen euro, verkregen via de fondsen van het aangepaste National Recovery and Resilience Plan (NRRP), kon SSIF onlangs een nieuw contract afsluiten.

Met het nieuwe contract komt het totale aantal vierdelige elektrische treinstellen dat bij Stadler is besteld op vier, wat zorgt voor een uitbreiding van de vloot voor grensoverschrijdende spooroperaties op het traject Domodossola (Italië) - Locarno (Zwitserland) van de Vigezzina-Centovalli spoorlijn.

Bestelling

De elektrische treinen met vier wagens, met een totale lengte van 64 meter en 144 zitplaatsen, kunnen ook worden geconfigureerd in kortere samenstellingen - met twee of drie wagens - om aan verschillende operationele vereisten te voldoen.

Daniele Corti, de algemeen directeur van SSIF, ondertekende samen met Maurizio Oberti van Stadler een contract en benadrukte dat de vlootvernieuwing van SSIF gelijktijdig plaatsvindt met die van het Zwitserse bedrijf Ferrovie Autolinee Regionali Ticinesi die medeeigenaar is op de spoorlijn.

Dankzij de flexibiliteit van Stadler en hun focus op klantbehoeften kon een op maat gemaakt treinproject worden ontwikkeld dat voldoet aan strengere wettelijke eisen en het EU-tijdschema voor de NRRP-fondsen. Hierdoor kon de bestelling binnen de bestaande raamovereenkomst worden afgerond en de bouw van extra rollend materieel op tijd worden gepland.

Duurzame oplossingen op het spoor

Stadler's oplossingen zorgen voor efficiëntere en milieuvriendelijkere treinen op de Vigezzina-Centovalli spoorlijn, wat het comfort voor passagiers verhoogt en de hoge prestatienormen van de nieuwe voertuigen waarborgt. Naast de nieuwe elektrische treinen voor SSIF, werkt Stadler ook aan de ontwikkeling van innovatieve smalspoorvoertuigen op batterijen en waterstof voor andere Italiaanse regio’s, met als doel het spoorvervoer in Italië koolstofvrij te maken.