Staatssecretaris ziet niks in tijdelijk opheffen van toeslag op HSL
Staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer wil de extra toeslag op de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Schiphol en Rotterdam niet afschaffen, ondanks verzoeken van reizigersvereniging Rover en diverse reizigers, schrijft SpoorPro.nl.
In een antwoord op Kamervragen van D66-Kamerlid Mpanzu Bamenga benadrukt Jansen dat de toeslag blijft gelden, ook al zijn er langdurige snelheidsbeperkingen op de HSL vanwege constructieve problemen met viaducten en een verschoven spoor bij Rijpwetering. Deze beperkingen blijven naar verwachting tot 2026 van kracht.
Rover: 'Lagesnelheidslijn'
Rover stelt dat door de snelheidsbeperkingen de HSL nu eerder een 'lagesnelheidslijn' is geworden en vindt daarom dat de toeslag niet meer gerechtvaardigd is. Jansen begrijpt deze kritiek, maar benadrukt dat de toeslag noodzakelijk is voor een snellere verbinding en om reizigers te spreiden over verschillende routes tussen Schiphol en Rotterdam. Het afschaffen van de toeslag zou volgens hem leiden tot drukte in de treinen, een verminderde kans op zitplaatsen en een lagere kwaliteit van de dienstverlening
Daarnaast wijst Jansen erop dat de NS inkomsten misloopt als de toeslag wordt afgeschaft, terwijl de kosten voor het gebruik van de HSL blijven doorlopen. Het spoorbedrijf zou hierdoor financieel worden benadeeld, en er zijn geen middelen beschikbaar om het bedrijf te compenseren voor deze gederfde inkomsten. Het afschaffen van de toeslag zou volgens schattingen tussen de 27 en 32 miljoen euro kosten tot eind 2025, exclusief bijkomende kosten zoals extra personeel en materieel
In reactie op Bamenga's vragen benadrukt Jansen dat de financiële gevolgen van het afschaffen van de toeslag al eerder zijn toegelicht in een Kamerbrief van 1 maart. Deze gevolgen hebben betrekking op de periode tot eind 2025, maar de problemen op de HSL zullen waarschijnlijk pas in 2026 zijn opgelost, wat betekent dat de financiële impact mogelijk nog groter zal zijn.