Dinner Train laat spoor van vernieling achter

De Dinner Train laat een spoor van vernieling achter met vele gedupeerden die weinig kans hebben om hun geld terug te zien. (Foto: Stefan Geertsen)
De Dinner Train laat een spoor van vernieling achter met vele gedupeerden die weinig kans hebben om hun geld terug te zien. (Foto: Stefan Geertsen)

De curator van het failliete Dinner Train is pessimistisch over de mogelijkheid dat gedupeerde klanten hun geld voor de geannuleerde boekingen terugkrijgen. Toch sluit hij niet uit dat er misschien nog iets voor de getroffen klanten kan worden gedaan.

Curator Fred Froger wil echter proberen nog zoveel mogelijk geld uit de boedel los te krijgen. Daarnaast wijst hij erop dat, als een doorstart mogelijk blijkt, een nieuwe eigenaar ervoor zou kunnen kiezen om gedupeerde klanten een voucher aan te bieden voor een nieuwe treinrit. Dit is ook al eerder gebeurd toen Dinner Train in 2019 failliet ging. Toen viel het bedrijf onder de exploitant RailPromo die eveneens failliet werd verklaard. Het rijdende restaurant maakte onder de naam Train Charter Events, en onder leiding van Tim Beltz, toen een doorstart.

Problemen met rijtuigen

Dinner Train werd vorige week failliet verklaard door de rechtbank. De restauranttrein kampte al geruime tijd met problemen aan de rijtuigen, wat leidde tot het uitval van sommige ritten. Uiteindelijk kon de exploitant niet anders meer doen dan gedwongen alle ritten stop te zetten.

Volgens Froger heeft het uit Oisterwijk afkomstige Dinner Train zelf het faillissement aangevraagd. Het bedrijf besefte dat er niet snel genoeg duidelijkheid zou komen over een claim tegen Train Charter Service, de verhuurder van de rijtuigen. In de tussentijd stapelden de schulden zich op, en stroomden er veel klachten binnen van klanten die hun geld niet terugkregen, maar ook werknemers zouden nog op geld wachten. "Er hebben zich ook al enkele klanten bij mij gemeld", geeft de curator aan tegenover het ANP.

De website van Dinner Train meldt inmiddels een uitleg over hoe gedupeerden zich bij de curator kunnen melden.

Gasten niet de enige schuldeisers

Froger benadrukt dat de gasten zijn niet de enige zijn die gedupeerd zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld ook leveranciers met claims, zijn er werknemers die betaald moeten worden. De banken en de Belastingdienst staan vooraan in de rij. Ondanks de kleine kans dat mensen die gereserveerd hebben, roept hij hen wel op om zich te melden. Op die manier kan er een inventarisatie plaatsvinden.

Ook op Facebook is er inmiddels een groep geopend waar inmiddels veel gedupeerden zich gemeld hebben en steun zoeken. Volgens Froger is er nauwelijks boedel wat in beslag kan worden genomen. De rijtuigen werden via Train Charter Services uit Den Bosch aan hun verhuurd.

Mogelijke doorstart

Omdat het concept van 'dineren in een trein' al jaren lang aanslaat, wil de curator kijken of er net als in 2019 weer een doorstart mogelijk is. Daarvoor zullen zich dan nieuwe investeerders moeten melden. De curator verwacht binnenkort het eerste verslag over het faillissement klaar te hebben.