Spoorsector opent proeftuin voor 5G-technologie
De Nederlandse spoorwegsector heeft vanaf nu een proeftuin om nieuwe innovaties via het 5G-netwerk uit te testen. NS, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben gezamenlijk de testfaciliteit voor 5G geopend in het Railcenter in Amersfoort.
In samenwerking met TU Delft, MCS en TNO wordt hier onderzocht hoe 5G-technologie kan helpen om innovaties in de spoorsector te versnellen. Het 'Rail FieldLab 5G' maakt geavanceerde 5G-oplossingen mogelijk die de veiligheid, efficiëntie en reizigerservaring kunnen verbeteren. De proeftuin biedt een omgeving voor bedrijven in de spoorsector om hun 5G-toepassingen uitgebreid te testen. Bij het Railcenter is een privaat 5G-netwerk geïnstalleerd langs het spoor.
Uitdagingen
De spoorwereld staat onder grote drukte, waaronder de krappe arbeidsmarkt en de spoorwegcapaciteit dat onder grote druk staat. Digitalisering wordt daarom gezien als een van de oplossingen. Zo kan er bijvoorbeeld aan de hand van data over materieel en spoor specifieker en dus efficiënter onderhoud worden uitgevoerd. Ook zou virtual reality een uitkomst kunnen bieden bij hulp op afstand, bijvoorbeeld bij onderhoud van treinen en sporen.
De techniek 5G biedt de bandbreedte en snelheid die daarvoor nodig is.Daarnaast kent 5G minder vertraging zodat bijvoorbeeld inspecties langs het spoor uitgevoerd kunnen worden door een robothond en de beelden op afstand kunnen worden geanalyseerd.
Ook heeft de NS vorig jaar een besloten proef gedaan met een automatisch rijdende trein die op afstand via 5G bediend werd, maar ook in het buitenland wordt er volop mee geëxperimenteerd. Tevens zal 5G de basis worden voor het toekomstige FRMCS-communicatiesysteem dat GSM-R zal moeten vervangen.