Nieuwe Franse vervoerder Proxima bestelt twaalf hogesnelheidstreinen bij Alstom

Een visual van de nieuwe Avelia Horizon gemaakt door Alstom. (Foto: Alstom)
Een visual van de nieuwe Avelia Horizon gemaakt door Alstom. (Foto: Alstom)

Treinbouwer Alstom heeft een contract binnengehaald voor de levering van 12 Avelia Horizon-hogesnelheidstreinen leveren aan Proxima en 15 jaar lang onderhoud uitvoeren aan de treinen in Frankrijk. Proxima is een nieuwe vervoerder dat de concurrentie aan wil gaan met de SNCF, en treinen wil laten rijden tussen Parijs en het westen van Frankrijk.

Alstom heeft een order ter waarde van bijna 850 miljoen euro gekregen voor de levering van Avelia Horizon-hogesnelheidstreinen, waarvan de eerste leveringen in 2028 worden verwacht. Deze nieuwste generatie dubbeldekkertreinen, die snelheden van meer dan 300 km/u kan bereiken, combineert 40 jaar ervaring en biedt operationele flexibiliteit, hoge veiligheid en een verbeterde passagierservaring. De trein bestaat uit twee compacte, krachtige motorwagens en gelede dubbeldekkerwagons. Ook de SNCF heeft eerder met 115 stuks een aanzienlijk stuks van deze trein besteld.

De Avelia Horizon verlaagt de bedrijfskosten door minder draaistellen te gebruiken, die verantwoordelijk zijn voor 30% van de preventieve onderhoudskosten. Met de grootste passagierscapaciteit op de markt biedt de trein een hoog serviceniveau en comfort, wat resulteert in lagere kosten per stoel.

Fabricage

De productie van de Avelia Horizon-hogesnelheidstrein wordt verdeeld over verschillende locaties in Frankrijk. Belfort is verantwoordelijk voor de motorwagens, La Rochelle voor de passagierswagons en projectmanagement, en Villeurbanne voor de besturingssystemen en passagiersinformatie. Andere locaties leveren onderdelen zoals motoren (Ornans), draaistellen (Le Creusot), remcomponenten (Flertex), tractiesystemen (Tarbes), elektrische circuits (EDC Toulouse), transformatoren (Petit-Quevilly), ontwerp en signalisatie (Saint-Ouen), en interieurs (Valenciennes).

Proxima

Proximawerd in juni 2024 aangekondigd, en wordt geleid door de spoorwegexperts Rachel Picard en Tim Jackson. De volledige financiering komt van Antin Infrastructure Partners, met steun van een consortium van gerenommeerde Franse en internationale banken. De hogesnelheidstreinen zullen steden zoals Bordeaux, Nantes, Rennes, Angers en Parijs bedienen, met reistijden van niet meer dan 2 uur.