Deense Lokaltog bestelt batterijaangedreven FLIRT bij Stadler

Een impressie van de toekomstige treinen voor Lokaltog. (Foto: Stadler Rail)
Een impressie van de toekomstige treinen voor Lokaltog. (Foto: Stadler Rail)

De Deense regionale vervoerder Lokaltog heeft een contract met treinfabrikant Stadler getekend voor de levering van veertien batterij-aangedreven FLIRT-treinen. Hierbij zal er nog een optie zijn voor tien extra treinstellen.

Het nieuws van de bestelling werd eerder dit jaar in augustus al bekend gemaakt, maar met het tekenen van het contract is de levering nu echt definitief. De nieuwe treinstellen zullen worden ingezet in de regio Seeland, Denemarken, op de routes Tølløsebanen en Østbanen. Er bestaat de mogelijkheid om dit aanbod uit te breiden naar de routes Lollandsbanen en Odsherredsbanen. De levering zal in 2028 gaan starten.

Aanbesteding

Meer dan twee jaar geleden begon de aanbesteding rond de nieuwe batterijtreinen voor de regio Sjolland. In februari 2022 schreef Lokaltog een aanbesteding uit voor de aanschaf van veertien treinen, met een optie op tien extra. Eind november van dat jaar werd de Spaanse fabrikant CAF uitgeroepen tot winnaar van de aanbesteding, waarmee het bedrijf Siemens en Stadler achter zich liet. Echter, een van de concurrenten diende een bezwaar in, waarna de aanbesteding twee weken later werd geannuleerd en CAF het contract alsnog misliep.

Na een jaar van voorbereiding lanceerde Lokaltog in november 2023 een nieuwe aanbesteding, rekening houdend met eerdere bezwaren. CAF, Siemens en Stadler namen opnieuw deel, maar Siemens werd uitgesloten vanwege het niet voldoen aan de voorwaarden. Uiteindelijk beoordeelde Lokaltog het bod van Stadler als het beste.

Flirt Akku

Stadler heeft al meer dan 350 batterij-treinstellen verkocht in Duitsland, Oostenrijk, Litouwen, Groot-Brittannië, Nederland en de Verenigde Staten. De moderne, op batterijen werkende treinstellen kunnen zowel met als zonder elektrische bovenleiding rijden en worden tijdens bedrijf en tijdens het remmen opgeladen. De standaard actieradius van het voertuig bedraagt ​​maximaal 100 kilometer.

Dat de treinen een ruime actieradius kunnen behalen blijkt uit het feit dat er in 2021 een wereldrecord binnen is gehaald door 224 kilometer puur op batterijen te rijden, zonder tussentijds op te laden. Deze prestatie werd in 2021 beloond met een vermelding in het Guinness Book of Records.

Flirt voor Denemarken

De Flirt Akku voor Denemarken zal tweedelig zijn en geheel in lijn met de huidige eisen geschikt zijn voor beperkte mobiliteit. Het heeft brede deuren met een schuiftrede en speciale plekken voor rolstoelen. Multifunctionele ruimtes moeten zorgen voor het vervoer van fietsen. Passagiers hebben ook toegang tot een drempelvrij toilet dat geschikt is voor mensen met een mobiliteitsbeperking. Daarnaast beschikt de trein over WiFi en een modern passagiersinformatiesysteem.