Zwitserse MOB bestelt nieuwe locomotieven bij Stadler

Een impressie van de nieuwe locomotieven voor de MOB. (Foto: Stadler Rail)
Een impressie van de nieuwe locomotieven voor de MOB. (Foto: Stadler Rail)

De Zwitserse Montreux Oberland Bernois (MOB) en treinfabrikant Stadler hebben een contract getekend voor zes nieuwe smalspoorlocomotieven voor reizigers- en spoordiensten. De locomotieven zijn door Stadler op maat gemaakt en moet de dienstverlening op het spoorwegtraject verbeteren.

Vier vier-assige locomotieven hebben het uiterlijk van de bestaande generatie locomotieven die Stadler ontwikkelt, zoals de EuroDual en de Euro 9000. Deze maatwerk-gebouwde tractie-eenheden zullen gebruikt worden voor reizigersdiensten op de Goldenpass Express. De twee andere identieke hybride locomotieven zijn bedoeld voor spoordiensten en infrastructuuronderhoud. Met een vermogen van 3 MW kunnen de locomotieven de trein trekken en duwen, wat de gebruiksmogelijkheden en flexibiliteit in de bediening vergroot.

De locomotieven zijn uitgerust met de nieuwste technologie en de nodige trekkracht voor de veeleisende Meterpur-route van de Goldenpass Express. De maximale snelheid zal 100 kilometer per uur zijn. De locomotieven zijn volledig ontworpen in samenspraak met MOB. De levering zal vanaf 2028 plaats gaan vinden.

Net als de Goldenpass Express-locomotieven zijn de moderne, krachtige locomotieven ook 17 meter lang en hebben ze vier aangedreven assen. De locomotieven zijn ontworpen voor spoordiensten en zijn uitgerust met een hybride aandrijving om dienst- of werktreinen zonder bovenleiding te trekken.