Eurlings vindt de Betuweroute 'af'

Minister Eurlings (Verkeer & Waterstaat) vindt dat de Betuweroute zo goed als af is en laat ProRail het hele project beeindigen.
Wel is Eurlings van mening dat er nog een aantal knelpunten in de spoorlijn moeten worden aangepast door spoorbeheerder ProRail en KeyRail die de goederenlijn exploiteert en de verbonden emplacementen.

Aan de belangrijkste voorwaarde dat over het 160 kilometer lange traject het beveiligingssysteem ERTMS in werking is kan worden worden voldaan. Deze eis stelde de Kamer namelijk. Dit hele project heeft overigens 4581 miljoen gekost. In de kas zit nog 60 miljoen om de fouten en problemen die er nog zijn op te lossen. 

De laatste voortgangsrapportage, de zeventwintigste, bevatte overigens nog een groot aantal (deel) projecten die nog jaren gaan duren. De belangrijkste daarvan zijn de problemen met de Sprinkler-installaties in de tunnels en het verwijderen van de 'ATB-eilanden'. Dat zijn twee stukken, bij Barendrecht en Zevenaar, waar het ERTMS nog niet is aangelegd en waar nog gewerkt wordt met een oude versie van de ATB. Hier vond vorig jaar een botsing plaats tussen twee goederen treinen waarbij een flinke ravage was ontstaan die pas na een week opgeruimd was.

Een goederentrein op de Betuweroute bij Deil.
Een goederentrein op de Betuweroute bij Deil.
Foto: Wikipedia

Bron: Nieuwsblad Transport