ProRail start aanbesteding voor aanleg ERTMS in Friesland

ProRail is een aanbesteding gestart voor de aanleg van ERTMS op twee trajecten in Friesland. (Foto: Treinenweb)
ProRail is een aanbesteding gestart voor de aanleg van ERTMS op twee trajecten in Friesland. (Foto: Treinenweb)

Spoorbeheerder ProRail is de aanbesteding gestart naar een aannemer die twee baanvakken in Friesland kan voorzien van het ERTMS signaleringssysteem. Het gaat om de baanvakken Harlingen Haven - Leeuwarden en Leeuwarden - Stavoren. De aanleg moet naar verwachting in 2025 starten.

De komende jaren wil ProRail geleidelijk de nieuwste versie van ERTMS uitrollen. De baanvakken in Friesland zijn de eerste trajecten waar ProRail en Arriva het nieuwe systeem gaan testen en gebruiken. De twee baanvakken zijn onderdeel van het project ERTMS Noordelijke Lijnen (ENL), dat in totaal acht baanvakken in de provincies Groningen en Friesland omvat. De eerste twee baanvakken moeten vanaf 2027 voorzien zijn van ERTMS.

Inmiddels is Arriva ook begonnen met de ombouw van hun treinstellen zodat die gebruik kunnen maken van ERTMS. Enkele WINK-treinstellen die op de genoemde trajecten worden ingezet zijn inmiddels voorzien het ETCS-systeem, en worden momenteel beproefd.

ERTMS

ERTMS (European Rail Traffic Management System) is een geavanceerd systeem voor het regelen en beveiligen van treinverkeer in Europa. Het is ontwikkeld om interoperabiliteit tussen verschillende nationale spoorwegnetwerken te verbeteren, veiligheid te verhogen en spoorcapaciteit efficiënter te benutten.

ERTMS wordt in steeds meer Europese landen ingevoerd als vervanging van nationale systemen zoals ATB in Nederland of PZB in Duitsland. De Europese Unie stimuleert deze transitie om het internationale treinverkeer makkelijker en veiliger te maken. In Nederland is ERTMS momenteel actief op de HSL en de Betuweroute. Ook is het veiligheidssysteem aangebracht op de spoorwegcorridor Utrecht - Amsterdam en op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle.