GoVolta doet aanvraag voor treindiensten naar Brugge, Hamburg en Frankfurt
De vervoerder GoVolta, die in de toekomst het spoor op wilt gaan, heeft aanvragen ingediend voor de lancering van drie internationale treindiensten vanaf januari 2027. De nieuwe spoorvervoerder wil nieuwe treinverbindingen tussen Amsterdam en de steden Brugge, Hamburg en Frankfurt opzetten. Elk van deze verbindingen zou tweemaal per dag heen en weer moeten rijden.
De nieuwe verbindingen naar Frankfurt en Hamburg worden voorgesteld naast de al geplande treinen van GoVolta die via deze steden naar München en Kopenhagen moeten gaan rijden. Daarnaast zou de lijn naar Brugge naast een eerder voorgestelde verbinding naar Parijs gaan rijden.
De nieuwe GoVolta-treinen zullen alleen bedoeld zijn voor internationale reizen. Binnenlandse treinreizen tussen Nederlandse steden met deze diensten zijn niet mogelijk. De gewenste startdatum voor deze verbindingen is januari 2027, maar GoVolta geeft aan dat dit mogelijk ook al in april 2026 kan zijn, afhankelijk van de voortgang van de voorbereidingen. Welk materieel er wordt ingezet is niet bekend in de ingediende documenten, wel is duidelijk dat er sprake zal zijn van getrokken treinen.
Uitbreiding
Eigenaar Hessel Winkelman legt uit dat GoVolta de aanvragen bij de ACM indient om een toekomstige uitbreiding van hun treinnetwerk te kunnen ondersteunen. Nederland vereist dat nieuwe treindiensten vooraf openbaar worden aangemeld. GoVolta vraagt volgens Winkelman aan 'wat voor ons relevant is om te rijden'. "De daadwerkelijke uitvoering hangt samen met het verkrijgen van een passende dienstverlening en materieel", aldus Winkelman tegenover Treinreiziger.nl.
Naast de aanvragen voor Brugge, Frankfurt en Hamburg, heeft GoVolta ook plannen om verbindingen naar Basel en Berlijn te realiseren. De trein naar Berlijn zou al vanaf september 2025 kunnen starten, met kaartverkoop begin 2025. GoVolta, dat tot nu toe geen eigen treinen in gebruik heeft, streeft naar lowbudget-opties, met prijzen vanaf 10 euro voor sommige bestemmingen, zoals de lijn naar Berlijn.
Open toegang
Met 'open toegang' kunnen andere partijen met een vaste dienstregeling ook gebruik maken van het hoofdrailnet. Dit is sinds 2021 mogelijk vanwege een nieuwe Europese wetgeving zodat er geen sprake meer is van overheidsconcessies.
Momenteel is NS de enige die gebruik mag maken van het Hoofdrailnet, maar vanaf 2025 wil de overheid deze weer onderhands aan NS gunnen. De EU en andere reizigerspartijen zijn tegen onderhandse gunning van de overheid, omdat de NS dan het alleenrecht krijgt voor de Hoofdrail-concessie, waarop andere vervoerders geen ruimte krijgen.
De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) waaronder naast Arriva ook de regionale vervoerders Qbuzz en Keolis vallen, heeft gezamenlijk beroep aangetekend tegen de beslissing van de staatssecretaris voor openbaar vervoer om NS de concessie voor het hoofdrailnet toe te kennen voor de hoofdrailconcessie die tot 2033 loopt. De zaak dient aanstaande dinsdag in Den Haag. Als de rechter hun in het gelijk stelt, dan zal NS geen alleenrecht meer hebben. Qbuzz en FlixTrain hebben eerder aangegeven eerst af te wachten tot er een besluit is voordat ze hun eerder genoemde plannen gaan uitvoeren.