Alstom presenteert ontwerp van nieuwe Coradia Stream voor FCG

Treinfabrikant Alstom heeft deze week het ontwerp van de nieuwe Coradia Stream voor de Spaanse vervoersautoriteit Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) onthuld tijdens het evenement "Tomorrow Mobility World Congress" in Barcelona. Vanaf 2026 moeten de nieuwe treinen rondom deze Spaanse stad in dienst komen.

De nieuwe treinen worden ontwikkeld in de fabriek in Santa Perpètua de Mogoda bij Barcelona. De treinstellen zullen vanaf 2026 Barcelona en Josep Tarradellas Barcelona-El Prat Airport met elkaar verbinden. Voor deze dienst zal de trein voorzien zijn van veel ruimte voor bagage en zijn er brede looppaden. Er worden tien treinen gebouwd, en er zal 15 jaar onderhoud worden geleverd. De bestelling heeft een waarde van 177 miljoen euro. In het najaar van 2022 werd het contract ondertekend.

Opvallend is dat het front van deze trein gelijk is aan de X’Trapolis treinstellen die het Spaanse Renfe in 2021 besteld heeft, wat later omgezet werd naar een bestelling voor het Coradia Stream platform. Ook vertoont dit ontwerp enige gelijkenissen met de neus van de Deense Coradia Stream 'IC5'.

Ontwerp

Alle vijf-delige treinen hebben aan beide zijden tien deuren, en tellen in totaal 209 stoelen waarvan 7 klapzittingen. Er is in totaal plaats voor 656 passagiers. Elke trein heeft twintig schermen voor het weergeven van treininformatie en negen  schermen voor luchthaveninformatie, met realtime gegevens over vertrekkende en arriverende vluchten. Bovendien hebben alle stellen meerdere bagageruimtes. Voor passagiers op de perrons worden de treinen uitgerust met diverse led-displays die de bestemming aangeven en informatie over de drukte in de trein. Elke trein heeft specifieke ruimtes voor mensen met beperkte mobiliteit, zijn er aangepaste toiletten en twee multifunctionele ruimtes voor fietsen, scootmobielen, buggy's en kinderwagens.

De nieuwe treinstellen worden ontworpen volgens een eco-ontwerpcriterium om duurzame mobiliteit te bevorderen. Dit betekent dat er zorgvuldig wordt gekozen voor grondstoffen, energie-efficiënte tractiesystemen, en dat recycling aan het einde van de levensduur wordt meegenomen. Naast duurzaamheid is ook ergonomisch ontwerp en toegankelijkheid van belang, evenals lage levenscycluskosten en betrouwbaarheid. Dit maakt de treinen aantrekkelijker voor reizigers en stimuleert het gebruik van openbaar vervoer.

Fabricage en onderhoud in Barcelona

Deze treinen worden ontworpen en geproduceerd in Alstoms fabriek in Barcelona, waar meer dan 1.000 mensen werken. Ter ondersteuning van het onderhoud van de vloot bouwt Alstom ook een nieuwe werkplaats in de stad, waarmee het zijn rol als belangrijke technologiehub en werkgever in Catalonië versterkt.

Inzet

De nieuwe dienst van FGC zal het centrum van Barcelona verbinden met de twee terminals van de luchthaven Barcelona-El Prat. De treinen rijden elke 15 minuten, en de reis tussen station Passeig de Gràcia en Terminal 1 duurt iets meer dan 20 minuten. De lijn, die nog in aanbouw is, heeft een lengte van 22,7 kilometer en omvat negen stations: Sant Andreu, Sagrera, El Clot, Passeig de Gràcia, Sants, Bellvitge, El Prat, Terminal 1 en Terminal 2 van de luchthaven.