Duitsland ziet reactivering van spoorlijn Nijmegen - Kleve wel zitten

Een oude Duitse BR215 locomotief op een van laatste dagen toen de spoorlijn anno 1991 nog in gebruik was. (Foto: Smiley.Toerist)
Een oude Duitse BR215 locomotief op een van laatste dagen toen de spoorlijn anno 1991 nog in gebruik was. (Foto: Smiley.Toerist)

Het gemeenteverbond Kleve in Duitsland ziet het helemaal zitten: Met een onderzoeksrapport van ingenieursbureau Spieckermann in handen hopen ze op een reactivering van het spoor Kleve-Nijmegen. Het spoorlijntje werd in 1865 geopend en in 1991 gesloten. Sindsdien is een deel van het spoorlijntje in gebruik als attractie met spoorfietsen.

In het onderzoeksrapport wordt inmiddels een bedrag genoemd voor de reactivering van de spoorlijn. Dat moet neerkomen op 206 miljoen euro. Exploitatie en onderhoud kost dan jaarlijks tussen de 10 en 15 miljoen. Het gemeenteverbond hoopt op een positieve reactie vanuit Nederland, wat bij eerdere pogignen al verwacht werd, maar toen uitbleef.

Bezwaar

Vooral in Groesbeek zitten de bewoners niet te wachten op treinen die weer door hun dorpskern zouden rijden. Ook in Nijmegen is er weinig enthousiasme. Begin 2025 wordt het grondig verbouwde station Heyendaal wel opgeleverd, maar bij de bouwplannen is geen rekening gehouden met een mogelijke heropening van de spoorlijn tussen Nijmegen en Kleve. Nederland beschouwt de goedlopende busverbinding tussen beide plaatsen als voldoende.

Rendabele spoorlijn

De Duitsers zien potentieel in een heropening van de spoorlijn tussen Kleve en Nijmegen. Volgens hun berekeningen zou de trein de reistijd aanzienlijk verkorten, met een rit van slechts 27 minuten tussen Nijmegen en Kleve in plaats van 33 minuten in de auto. Dagelijks zou de lijn duizenden reizigers aantrekken, wat neerkomt op ruim 13 miljoen autokilometers minder per jaar. Een reactivering zou dus niet alleen de druk op de wegen verlichten, maar ook gunstig zijn voor het milieu.

Het bureau schat dat de heropende spoorlijn dagelijks duizenden reizigers zou trekken, met 2.700 tussen Kleef en Kranenburg, 3.700 tussen Kranenburg en Groesbeek, 9.500 tussen Groesbeek en station Heyendaal, en meer dan 18.000 tussen Nijmegen Heyendaal en Nijmegen.

Ondanks de Nederlandse terughoudendheid voor dit project, houden de Duitse onderzoekers rekening met de weerstand in Groesbeek. Ze stellen een omleiding van de spoorlijn via de noordkant van het dorp voor, wat de overlast voor de dorpskern zou verminderen. Deze omleiding zou het echter voor inwoners minder aantrekkelijk kunnen maken om de trein te nemen, omdat het station dan verder weg ligt. Deze optie is nog niet volledig doorgerekend.

Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR)

Kreis Kleve zal de onderzoeksresultaten presenteren aan het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR), de organisatie die verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer in grote delen van Noordrijn-Westfalen. De VRR nam de spoorlijn vorig jaar op in haar 'Zielnetz 2040', wat aangeeft dat de Duitsers dit plan serieus nemen. In dit scenario rijdt de trein tussen de stations Kleve, Donsbrüggen, Nütterden, Kranenburg, Nijmegen-Heyendaal en Nijmegen Centraal Station, als verlenging van de RE10 tussen Kleve en Düsseldorf.