Alstom fabriek in Polen viert 160e verjaardag met presentatie van nieuwe Coradia Max voor Duitsland

De nieuwe Coradia Max voor BWEGT in de deelstaat Baden-Würtemberg. (Foto: Alstom)
De nieuwe Coradia Max voor BWEGT in de deelstaat Baden-Würtemberg. (Foto: Alstom)

Treinfabrikant Alstom heeft de eerste Coradia Max gepresenteerd voor toekomstige inzet in het Duitse Baden-Württemberg. De trein zal binnenkort de fabriek in het Poolse Chorzów verlaten om uitvoerig getest te worden. De uitrol van de eerste trein gaat gepaard met het 160-jarige verjaardagfeest dat in de fabriek wordt gevierd.

Het gaat om de eerste trein van een bestelling voor de levering van 130 Coradia Max regionale dubbeldekstreinen voor vervoerder BWEGT in de deelstaat Baden-Württemberg. Dit is naast de NS de grootste order voor Coradia Stream en Max-treinen die in deze fabriek gebouwd worden. Naast dubbeldekstreinen voor Baden-Württemberg produceert de fabriek in Silezië ook onderdelen voor treinen van hetzelfde type voor twee andere klanten in Duitsland.

De nieuwe trein zou volgens de laatste verwachtingen in 2025 in dienst moeten komen. Echter vanwege vertragingen in andere projecten lijkt een latere indienststelling aannemelijk. Een geplande datum heeft de treinbouwer nog niet publiekelijk gecommuniceerd.

Fabriek Chorzów

De vierdelige Coradia Max regionale treinen bestaan ​​uit twee dubbeldeksrijtuigen en twee enkeldeks rijtuigen. In totaal bieden ze plaats aan 380 zitplaatsen. De volledige productie vindt plaats in de fabriek van Alstom in Chorzów waar ook de ICNG van NS geproduceerd wordt. Begin november 2024 verliet het eerste treinstel de fabriek zodat de trein in Duitsland verder af kan worden gebouwd. De opdracht voor dubbeldekstreinen voor Baden-Württemberg is het eerste dubbeldekstreinproject dat van begin tot eind op deze locatie is gerealiseerd.

De Alstom-fabriek in Chorzów is een van de grootste en modernste fabrieken van de Alstom en viert dit jaar zijn 160-jarige bestaan. Op deze locatie worden ook de enkeldeks Coradia Stream treinen voor onder andere Roemenië, Nederland (ICNG) en Italië (POP) gebouwd. Eerder werden ook LINT treinen voor Duitsland, meer dan 100 Metropolis rijtuigen voor de metro in Warschau, ongeveer 70 treinen voor de Riyadh Metro en 250 rijtuigen voor de Dubai Metro gebouwd.

De fabriek heeft een totale oppervlakte van bijna 300.000 vierkante meter en telt 2.500 werknemers.

Geschiedenis fabriek

De Alstom-fabriek in Chorzów, opgericht in 1864 als onderdeel van de Koninklijke Staalfabriek, begon met de productie van staal voor spoorwegonderdelen en industriële toepassingen. Gedurende de jaren speelde de fabriek een cruciale rol in de bouw van strategische infrastructuur in Polen. Zo produceerde het staalconstructies voor meer dan 100 bruggen, waarvan er nog veel in gebruik zijn, zoals de Poniatowski- en de Gdańsk-brug in Warschau en de Mocicki-brug in Puławy.

Na de Tweede Wereldoorlog werd de fabriek, bekend als "KONSTAL," de enige producent van trams in Polen en bracht iconische trammodellen zoals de "n-ki" en "stodwój" op de markt. In de jaren '90 werd de fabriek onderdeel van de Alstom Group, wat leidde tot aanzienlijke investeringen in modernisering en technologische innovatie. Een belangrijke ontwikkeling was de invoering van aluminium lassen, waarmee Alstom Chorzów zich positioneerde als Europese leider in aluminium treinconstructie.

Vandaag de dag is Alstom de grootste producent en exporteur van rollend materieel in Polen, met een brede productlijn van hogesnelheidstreinen tot metro’s en trams. De fabriek in Chorzów blijft uitbreiden en biedt werk aan meer dan 2.500 mensen, terwijl Alstom landelijk ruim 4.500 werknemers heeft.