Stadler bouwt nieuwe treinen voor de Zwitserse RegioExpress-lijn van RBS
De Zwitserse Regionalverkehr Bern-Solothurn (RBS) heeft de opdracht voor de aankomende aanschaf van voertuigen gegund aan Stadler. Tussen 2028 en 2030 zullen in totaal twintig nieuwe treinstellen in gebruik worden genomen op de Solothurn-Bern RegioExpress-lijn (RE5). Hierdoor kunnen in de toekomst aanzienlijk meer reizigers worden vervoerd, en worden de treinen voorzien van nog beter comfort.
In december 2023 heeft RBS een aanbesteding uitgeschreven voor de aanschaf van 20 nieuwe driedelige treinstellen ter vervanging van de oudste RBS-vloot en ter vergroting van de capaciteit op de Solothurn-Bern-lijn (RE5). Het contract werd medio november ondertekend. De bestelling heeft omgerekend een waarde van ruim 200 miljoen euro. De treinstellen worden gebouwd in het Zwitserse Bussnang en Thurgau.
Comfort
Om te voldoen aan de behoeften van zowel passagiers als de regio, richt RBS zich op beproefde concepten, comfort en toekomstbestendige technologieën. Net als de bestaande RBS-treinen zijn de nieuwe treinstellen 60 meter lang en kunnen ze in totaal worden gekoppeld tot 3 treinstellen waardoor de trein 180 meter lang wordt. Dit betekent dat er tijdens de spits 50 procent meer passagiers kunnen worden vervoerd. De reizigers van RBS zijn betroken geweest bij de inrichting en opstelling van de nieuwe trein.
In elke tweede klas zijn er multifunctionele ruimtes voor kinderwagens, fietsen, bagage en rolstoelen. Hier zijn er er 103 zitplaatsen en 15 klapstoelen aanwezig. In de eerste klas bevinden zich 21 zitplaatsen. Bij alle zitplaatsen zijn stopcontacten aanwezig en de gehele trein is laagvloer en voorzien van airconditioning.
Levering en inzet
De eerste drie nieuwe treinstellen worden vanaf 2026 geproduceerd en tussen medio 2027 en medio 2028 in gebruik genomen op het RBS-netwerk. Na succesvolle afronding van de testfase en nadat de opleiding van de machinisten heeft plaatsgevonden, worden de voertuigen vanaf 2029 geleverd. De nieuwe treinen kunnen vanaf 2030 en 2031 met drie treinstellen tegelijk gaan rijden.
De S-Bahn-treinen "Seconda" die momenteel op de S8-lijn tussen Bätterkinden en Bern worden gebruikt, zijn inmiddels meer dan 30 jaar oud en steeds vaker defect. Ze zijn tussen 2010 en 2013 uitgebreid gemoderniseerd en bereiken nu het einde van hun levensduur. Door hun leeftijd stijgen de onderhoudskosten en zijn reserveonderdelen moeilijk te verkrijgen. De bestelling van nieuwe treinen zal de "Seconda's" vervangen door de huidige RE-treinen "NExT" op de S8-lijn.