In 2023 meer slachtoffers op spoor, ondanks afname aantal ongevallen
In 2023 vonden er in Nederland 20 ernstige treinongevallen plaats, ondanks een dalende trend in de afgelopen 15 jaar. Hierbij kwamen 10 mensen om het leven en raakten 56 mensen gewond, een toename ten opzichte van 2022.
Het ernstigste ongeval vond plaats in Voorschoten, waar een goederentrein op een kraan botste. Dit leidde tot een ontsporing van een reizigerstrein, met 1 dode en 31 gewonden als gevolg. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) in de gaten om herhaling te voorkomen.
Probleem met stop-tonende seinen
Machinisten reden in 2023 98 keer door een stop-tonend sein (STS) zonder toestemming, waarvan in 29 gevallen het gevaarpunt werd bereikt. Hoewel het totale aantal STS-passages daalde, was het percentage gevaarlijke situaties hoger dan in 2022. Gelukkig leidde geen van deze incidenten tot botsingen, maar de ILT blijft bezorgd. ProRail en spoorwegondernemingen worden hierop scherp gecontroleerd. In 2023 kwam een rood-sein-passage overigens minder vaak voor, maar werd verhoudingsgewijs wel vaker het gevaarpunt bereikt dan in 2022.
Risico's van detectieverlies
De ILT constateert een toenemend risico op detectieverlies, waarbij treinen niet meer zichtbaar zijn voor beveiligingssystemen. Dit probleem wordt veroorzaakt door de instroom van een nieuwe generatie spoorvoertuigen en kan leiden tot botsingen of gevaarlijke situaties. Betrokken partijen erkennen de urgentie van dit probleem en zoeken gezamenlijk naar oplossingen. Hiervoor is inmiddels geld uitgetrokken.
Aanpak en maatregelen
Om veiligheidsrisico’s te verminderen is er geld beschikbaar gesteld om verlies van het detecteren van treinen aan te pakken. Ook worden aanbevelingen voor de spoorveiligheid en nieuwe technologieën nauwlettend in de gaten gehouden. De ILT benadrukt het belang van voortdurende samenwerking tussen spoorwegondernemingen en infrabeheerders om de veiligheid op het Nederlandse spoor verder te verbeteren.
Controle op vervoer van gevaarlijke stoffen
De ILT zette in 2023 opnieuw drones in bij haar controle op het vervoer van gevaarlijke stoffen. Met deze drone-inzet worden ketelwagens in korte tijd geinspecteerd op het lekken van gevaarlijke stoffen. De inspectie constateerde gebreken bij het correct afsluiten en het voorzien van de juiste etiketten op de wagons, de documentatie op reservoirwagens en tankcontainers, de informatievoorziening en de operationele processen van treinen. In enkele gevallen leidde dit tot het opleggen van een last onder dwangsom aan vervoerders of beladers.