Materieel status half juni
En hier volgt weer de regelmatige materieelstand van juni. Dit keer vers met een maand lang indienststellingen en afleringen van de SLT. Uiteraard wordt er net als vorige keren weer afvoer vermeld.
Mat '64
- Op 8 juni is de Plan T 514 formeel terzijde gesteld.
- Op 16 juni zijn de 842 en 860 tijdens een rangeer-actie op het opstelterrein in Eindhoven tegen elkaar aan gereden met de nodige botsschade als gevolg. Gezien de naderende revisietermijn die afzal lopen, en de leeftijd van de stellen zullen deze niet meer in de reizigersdienst komen. (met dank aan Kevin Evers voor de foto's).
ICM
De revisie van de viertjes loopt stevig door. Het lijkt erop dat NedTrain afwijkt van de nummervolgorde waarin de stellen gerevisieerd zullen worden
- De 4217 is op 28 mei de werkplaats van Haarlem binnen gekomen voor zijn revisie.
- Op 7 juni is de 4222 de werkplaats in Haarlem binnen gegaan voor zijn revisie.
- Op 14 juni reed de gereviseerde 4206 een proefritje van Haarlem naar Leiden.
- 15 Juni was de dag dat de 4219 en de 4228 de revisie in gingen.
- Treinstel 4208 kwam op 18 juni in dienst.
- De 4083 is in Haarlem inmiddels voorzien van de OBIS-apparatuur voor reizigersinformatie en Wi-Fi internet. Dit gebeurt in de oude werkplaats bij NedTrain Haarlem waar de trein niet in 'stukken gebroken' hoeft te worden. Hier zullen twee stellen tegelijkertijd behandeld kunnen worden bij de inbouw van de OBIS-apparatuur.
BDs
- Sinds 31 mei staan de BDs stuurstanden 024 en 027 terzijde in Maastricht. Al eerder werden zes andere stuurstandrijtuigen terzijdegesteld vanwege de vergrote inzet van ICRm in de Fyra-diensten.
- De 020 waarvan we vorige keer al vertelden dan hij al met schade terzijde stond, blijkt in Haarlem op het terrein van de werkplaats met kopschade te staan. De verwachting is nog of deze hersteld zal worden, aangezien de schade bijna een miljoen euro is, en gezien de waarde het rijtuig bijna totall-loss te verklaren valt.
1700-serie
De 1775 is op 31 mei terzijde gezet. De loc staat net als een aantal andere terzijdegestelde 1700-locs in Maastricht op een warme reserve.
SLT
Hier volgt een overzicht van de laatste SLT stellen die afgeleverd werden, en in dienst werden gesteld.
Afgeleverd | In dienst | |
2408 | 12-05-2009 | 28-06-2010 |
2430 | 14-04-2010 | 19-04-2010 |
2431 | 16-04-2010 | 10-05-2010 |
2432 | 20-04-2010 | 28-04-2010 |
2433 | 26-04-2010 | |
2434 | 02-05-2010 | 10-05-2010 |
2435 | 14-05-2010 |
28-05-2010 |
Afgeleverd | In dienst | |
2625 | 22-04-2010 | 14-05-2010 |
2628 | 15-04-2010 | 26-05-2010 |
2630 | 27-04-2010 | 07-05-2010 |
2631 | 29-04-2010 | 10-05-2010 |
2632 | 07-05-2010 | 14-05-2010 |
2634 | 10-05-2010 | 28-05-2010 |
2635 | 12-05-2010 | 28-05-2010 |
2636 | 25-05-2010 | |
2637 | 10-06-2010 |
- Enkele SLT stellen moesten terug naar de fabriek in Duitsland gezien enkele defecten voordat ze opgeleverd werden aan de NS.
De SLT-IV:
De 2416 is opnieuw in NL aangekomen op 31 mei 2010.
De SLT-VI:
Bj de zesdelige stellen waren dit de: 2609 die op 19 mei terug kwam uit Duitsland, de 2612 die op 12 mei naar Duitsland ging om weer terug te komen op 4 juni, de 2625 die op 11 mei weer terug kwam uit Duitsland, de 2627 die op 10 juni voor de tweede keer na Duitsland ging na op 2 juni weer teruggekomen kwam van zijn eerste reparatie. Stel 2628 kwam op 18 mei weer terug.
Bron: Somda.nl