NS neemt afscheid van getrokken rijtuigen in de Intercity Brussel

De NS heeft vandaag symbolisch afscheid genomen van de getrokken rijtuigen op de Intercity Brussel. Tot zaterdag 14 december rijdt deze als Intercity Direct vanaf Amsterdam via Rotterdam, Breda via Antwerpen naar Brussel-Zuid, maar vanaf morgen zal deze trein als Eurocity Direct vanaf Amsterdam Zuid rijden, en enkel nog stoppen op Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel-Zuid, zonder een stop in Breda dus. Ook wordt de treindienst dan met de ICNG-B trein gereden.

De introductie van de nieuwe ICNG-treinstellen en het aflopen van leasecontracten voor de TRAXX-locomotieven leiden ertoe dat de Intercityrijtuigen al vanaf december 2022 stapsgewijs uit de binnenlandse dienstregeling verdwijnen. Tot en met vandaag werd de treindienst naar Brussel integraal met de getrokken rijtuigen gereden, vorzien van een aantal speciaal gereserveerde TRAXX-locomotieven die NS least van de Franse leasemaatschappij Akiem. Vanaf morgen komt hier verandering in met de  inzet van de moderne ICNG-B trein die een topsnelheid kan behalen van 200 kilometer per uur.

Van IC Brussel naar EuroCity (Direct)

In augustus 2023 kondigden NS en NMBS aan dat het aantal Intercitytreinen tussen Nederland en België met de nieuwe dienstregeling van 2025 zal verdubbelen van 16 naar 32, en in oktober 2024 werd bekend dat de treincategorie 'Eurocity' weer in gebruik genomen werd. De treinen tussen Amsterdam en Brussel vertrekken voortaan elk uur vanaf Amsterdam Zuid en stoppen alleen op Schiphol, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. Door de beperkte infrastructuur op Amsterdam Zuid beginnen en eindigen deze treinen in Lelystad. Ze worden gereden met de nieuwe ICNG-treinstellen en krijgen de verfrissende naam EuroCity Direct.

De huidige IC Brussel krijgt een nieuwe naam en rijdt voortaan als EuroCity elk uur tussen Rotterdam Centraal en Brussel Zuid, waarbij alle stations worden bediend die eerder door de Benelux-trein werden aangedaan. Deze dienst wordt uitgevoerd met Belgische Traxx-locomotieven en de Belgische I11-rijtuigen.

Afscheidsrit

Op deze laatste dag neemt NS afscheid van de rijtuigen op de IC Brussel met een speciale Afscheids Express. Deze bijzondere trein, waarin ook oud-medewerkers meerijden, vertrekt om 9:25 uur en 17:25 uur vanaf Amsterdam Centraal en keert om 12:44 uur en 20:44 uur vanuit Brussel Zuid terug.

De allerlaatste rit van de IC Brussel eindigt om 23:35 uur op spoor 2b van Amsterdam Centraal, vlak bij de Koninklijke Wachtkamer. Daarnaast zijn ook de aankomsten van de treinen uit Brussel om 8:35 uur, 9:35 uur en 22:35 uur op hetzelfde perron gepland. Tijdens deze ritten waren de rijtuigcombinaties voorzien van speciale borden, en werd de voormalige railcatering met de welbekende Railtender voor deze dag ingezet.

De rit is symbolisch bedoeld. Omdat er nog niet voldoende ICNG-stellen geleverd zijn worden er komende periode naast de ICNG-B ook nog rijtuigen ingezet in de Eurocity Direct. Ook de Eurocity die door de NMBS wordt uitgevoerd zal tijdelijk nog afwisselend met Nederlands en Belgisch materieel worden gereden.

Eerdere afscheidsrit

Het is niet de eerste keer dat er een afscheidsrit met deze ICR-rijtuigen op de IC Brussel plaatsvindt. Op 8 december 2012 vond deze ook plaats, toen was het de bedoeling dat de toenmalige Fyra V250 de treindienst over zou nemen. Nadat deze trein niet betrouwbaar genoeg bleek te zijn kwamen de rijtuigen weer terug, met een reeks nieuwe gekochte TRAXX-locomotieven ervoor om de tien jaar te overbruggen. In de afgelopen paar jaren is de ICNG-B voldoende klaargestoomd zodat er definitief afscheid kan worden genomen van getrokken rijtuigen, die al sinds 1968 tussen beide hoofdsteden rijden.