Transit Oost sluit jaar succesvol af, en wil Blauwe Engel terug brengen op het spoor

De 'Blauwe Engel' 186 in de loods van het museum. (Foto: (r) Treinenweb/Clayweb)
De 'Blauwe Engel' 186 in de loods van het museum. (Foto: (r) Treinenweb/Clayweb)

Het openbaar vervoer museum Transit Oost, naast het station van Winterswijk, sluit een succesvol jaar af met 3.000 bezoekers en 50 ritten met historisch materieel voor verschillende evenementen. Het museum, draaiend op vrijwilligers, is trots op de behaalde resultaten en kijkt ambitieus naar de toekomst, inclusief de restauratie van 'Blauwe Engel' 186.

Een belangrijke zaak voor het nieuwe jaar is de verhuizing van de museumbussen naar een nieuwe uitbreiding van het museum, die nog gebouwd moet worden. Hoewel er al langere tijd gesprekken plaatsvinden met alle betrokken partijen over de nieuwbouw, verlopen deze volgens de organisatie langzaam en zijn er te weinig concrete resultaten. Transit Oost hoopt dat de politiek zich actiever inzet voor dit unieke museum. Dit zou niet alleen de aantrekkelijkheid van Transit Oost vergroten, maar ook de veiligheid verbeteren. De nieuwbouw moet namelijk verkeersgevaarlijke situaties oplossen, zoals het oversteken van de drukke Stationsweg door bezoekers naar het oude busstation.

Restauratie 'Blauwe Engel' 186

Het museum heeft ook plannen om treinstel 186 de komende twee jaar weer rijvaardig te maken. Dit treinstel, dat uit de vroege jaren '70 komt, heeft een belangrijke rol gespeeld in het regionale treinvervoer in onder andere Limburg, Friesland en Gelderland. Dankzij deze treinen zijn veel regionale spoorlijnen behouden gebleven en gered van sluiting. Het herstellen van treinstel 186 zal niet alleen het erfgoed van het spoorwegvervoer levend houden, maar volgens met museum ook de beleving van museumbezoekers vergroten, doordat er regelmatig ritten mee uitgevoerd zullen worden.Voor de restauratie is veel geld nodig. Transit Oost zoekt partijen die willen ondersteunen en helpen om de droom werkelijkheid te maken. Frank van Setten, voorzitter van Transit Oost, zegt: "Het is een cadeau als de trein weer kan rijden op het moment dat veel regionale spoorlijnen hun 150-jarig of zelfs 175-jarig bestaan vieren over een paar jaar!"

Er is veel werk te doen aan treinstel 186, zoals het verwijderen van de schadelijke Chroom 6 verf, het reviseren van de draaistellen waarvoor de trein op bokken moet worden gezet, het vervangen van de raamrubbers, het reviseren van de deuren en de motor. Inmiddels wordt er al voortgang geboekt met de revisie van de dakkoelers en wordt er gewerkt aan het reviseren van de buitenschuifdeuren.

Als de trein op reguliere spoorlijnen gaat rijden, moeten aan allerlei juridische voorwaarden worden voldaan, waaronder de installatie van een gecertificeerd beveiligingssysteem. Het project zal stapsgewijs worden uitgevoerd, te beginnen met het herstellen van de trein in oude glorie, gevolgd door het veilig maken van de trein voor de baan. Er zijn veel ideeën over hoe treinstel 186 als aantrekkelijke toeristische attractie in Gelderland en daarbuiten kan worden ingezet.

Treinstel 186 (in 1981 samengesteld uit bakken van treinstellen 77 en 87) is met ruim 48 dienstjaren (1954-2002) vooralsnog het treinstel dat het langst in de reguliere Nederlandse reizigersdienst is ingezet.

Overige plannen

Een andere groep vrijwilligers werkt hard aan het restaureren van GTW-bus 635, een AEC- streekbus uit de jaren 60. Ook is Transit Oost blij dat de Roparun 2025, een belangrijk evenement voor een goed doel, opnieuw het museum bezoekt. Het museum biedt lopers de mogelijkheid voor een korte pauze en een rennend bezoek door het museum. Daarnaast is er de 'Opa en Oma' dag in juli 2025, waarbij twee generaties de geschiedenis van het OV ontdekken.

Het museum is open op 27, 28 en 29 december voordat het in de winterstop gaat. Tijdens de winter wordt er onderhoud gepleegd aan de collectie, en het museum biedt gastvrijheid aan moderne Arriva-treinen die voor een opfrisbeurt komen. Zo worden oud en nieuw naast elkaar getoond in dit unieke museum.