Punctualiteit bij Belgische spoorwegen in 2024 gestegen met ruim 2 procent

De punctualiteit bij Belgische spoorwegen is in 2024 gestegen met ruim 2 procent. (Foto: Thijs Nuis)
De punctualiteit bij Belgische spoorwegen is in 2024 gestegen met ruim 2 procent. (Foto: Thijs Nuis)

De punctualiteit bij de Belgische spoorwegen steeg in 2024 naar 89,7%. Dit is een verbetering met 2,2% ten opzichte van 2023 (87,5%). Deze cijfers heeft de NMBS bekendgemaakt.

Sinds september 2024 worden ook de "kleine" vertragingen meegenomen in de rapportages. Deze nieuwe aanpak biedt een vollediger inzicht in de oorzaken van treinen die niet op tijd rijden. Vertragingen door bijvoorbeeld een iets te late vertrekprocedure, problemen met de verkeersregeling, een grote toestroom van reizigers op het perron of een ongeplande kruising met een andere trein worden nu ook meegenomen in de telling.

Punctualiteit

In 2024 kwam 10,3% van de treinritten niet op tijd aan. Bijna een kwart van deze vertragingen (24,6%) werd veroorzaakt door een gebrek aan flexibiliteit in het spoorwegsysteem, waardoor het moeilijk was om verstoringen op te vangen. Externe factoren, zoals slecht weer of incidenten met derden, waren verantwoordelijk voor 21,9% van de vertragingen. Daarnaast lag 13,7% van de problemen bij Infrabel, de spoorbeheerder, terwijl 36,7% veroorzaakt werd door operationele kwesties bij NMBS, zoals defecte treinen of personeelsproblemen. De overige 3,2% kwam door andere oorzaken.

De verbeteringen in stiptheid in 2024 zijn zichtbaar bij alle soorten oorzaken. Vooral de problemen die aan NMBS te wijten waren, namen merkbaar af. Van de totale verbetering van 2,2% tussen 2023 en 2024, was 1,2% direct het resultaat van acties die NMBS heeft ondernomen.

Meer stiptheid in avondspits

De verbeterde stiptheid in 2024 is vooral merkbaar tijdens de avondspits, omdat vertragingen van de ochtendspits beter konden worden opgevangen. Dit is mogelijk gemaakt door verbeteringen in operationele procedures, efficiënter incidentbeheer en optimalisaties in de dienstregelingen. Hoewel het begin van het jaar moeilijk was door winterse omstandigheden, zoals hevige sneeuwval in januari, heeft de stiptheid zich gedurende het jaar hersteld.

Ondanks deze uitdagingen laat 2024 een voortzetting zien van de structurele verbetering van de stiptheid sinds 2010. NMBS en Infrabel blijven zich inzetten om verdere vooruitgang te boeken en hun doelstellingen te behalen.

Bron: NMBS