Nieuwe Coradia Stream voor Renfe komt in 2026 in dienst
Afgelopen vrijdag kondigde de Spaanse minister van Transport, Óscar Puente, aan dat de certificering van de nieuwe Alstom Rodalies-treinen dit jaar zal worden afgerond, en worden vanaf 2026 in commerciële dienst ingezet.
De Alstom-treinen, die behoren tot de nieuwe Renfe-klasse 452, zijn zesdelig en bieden plaats aan maximaal 900 passagiers. Om de reizigerservaring te verbeteren zijn de treinen uitgerust met bredere deuren, wifi, ruimtes voor fietsen en bagage, en speciale voorzieningen voor toegankelijkheid. Bovendien zijn de treinen energiezuinig en voor meer dan 98 procent recyclebaar, wat bijdraagt aan de duurzaamheid van het transportnetwerk. Ze zijn geproduceerd in Alstoms fabriek in Santa Perpètua bij Barcelona.
Uitleveringsschema en productie
Alstom heeft een contract ter waarde van €1,8 miljard ontvangen voor de productie van 201 elektrische treinstellen (EMU's), verdeeld over twee bestellingen: 152 eenheden in de eerste tranche en 49 in de tweede. De treinen zullen in een geleidelijk tempo worden geleverd, met een snelheid van twee treinen per week. Dit zorgt voor een stapsgewijze verbetering van de dienstregeling en capaciteit door heel Spanje.
Specifiek ontwerp voor Rodalies
De treinen voor Rodalies de Catalunya onderscheiden zich visueel door hun oranje kleur, in tegenstelling tot de rode treinen van Renfe Cercanías, die in 2023 werden gepresenteerd. De oranje kleur benadrukt hun specifieke rol binnen het forensennetwerk van Catalonië. Met een lengte van 100 meter zijn de treinen schaalbaar, zodat ze kunnen worden aangepast aan toekomstige capaciteitsbehoeften.
Investeringen in Catalonië
Naast de productie van nieuwe treinen is €850 miljoen geïnvesteerd in transportverbeteringen in Catalonië. Hiervan gaat de helft direct naar het Rodalies-netwerk, waarmee de infrastructuur en dienstverlening verder worden verbeterd.