Elektrificatie tussen Enschede en Gronau niet voor 2030
Hoewel de plannen voor elektrificatie van het spoortraject Enschede-Gronau in ontwikkeling zijn, zullen er vóór 2030 geen zichtbare veranderingen plaatsvinden. De gemeente Enschede meldt dat de benodigde werkzaamheden op zich laten wachten en dat ProRail nog bezig is met vooronderzoek.
Het onderzoek naar de elektrificatie wordt mede gefinancierd door bijdragen van Provinciale Staten (1 miljoen euro) en het Rijk (750.000 euro). Momenteel rijden er nog dieseltreinen van het type Talent op het traject.
Belang van elektrificatie
Om de verbinding tussen Enschede en Duitse steden zoals Münster of Dortmund te behouden, is elektrificatie noodzakelijk. Dit zou ook de gewenste intercityverbinding van Zwolle via Enschede naar Münster mogelijk maken. ProRail onderzoekt twee scenario's: de elektrificatie van het traject tussen Enschede en de grens, waarvoor kosten tussen de 15 en 34 miljoen euro worden verwacht, en de mogelijkheid van een verdiepte spooraanleg in Enschede. Laatstgenoemde optie zou de spoorwegovergangen bij het Stationsplein en de Oldenzaalsestraat opheffen, maar brengt aanzienlijke financiële en praktische uitdagingen met zich mee.
Technische en logistieke uitdagingen
Naast de elektrificatie zijn er technische aanpassingen nodig, zoals het verhogen van bruggen of verlagen van het spoortracé, bijvoorbeeld bij de Noord Esmarkerrondweg. Ook onderzoekt ProRail of Enschede niet langer het begin- en eindstation van Duitse treinen hoeft te zijn. Hiervoor zouden de stootblokken bij perron 4 moeten verdwijnen en een spanningssluis moeten worden aangelegd om de overgang tussen Nederlands gelijkstroom en het Duitse wisselstroom mogelijk te maken.
Concessies en vertragingen
Het gehele spoorproject, van onderzoek tot realisatie, neemt nog jaren in beslag. De gemeente heeft de benodigde middelen voor bijvoorbeeld het vernieuwen van het viaduct aan de Noord Esmarkerrondweg voorlopig doorgeschoven. In de concessie voor het traject wordt al rekening gehouden met vertragingen; dieseltreinen blijven rijden tot minstens 2032, met een optie tot verlenging tot 2034. Pas daarna kan de overstap naar elektrische treinen en een intercityverbinding met Zwolle gerealiseerd worden.