Deutsche Bahn investeerde in 2024 bijna 17 miljard in modernisering van spoor

Werkzaamheden aan de veelgebruikte Riedbahn in Duitsland. (Foto: Deutsche Bahn AG / Uli Planz)
Werkzaamheden aan de veelgebruikte Riedbahn in Duitsland. (Foto: Deutsche Bahn AG / Uli Planz)

Deutsche Bahn investeerde vorig jaar bijna 17 miljard euro in haar spoorinfrastructuur, een recordbedrag dat bedoeld is om het Duitse spoorwegnet te moderniseren. Zulke omvangrijke investeringen zijn nodig om de veroudering van de infrastructuur tegen te gaan en om een keerpunt te bereiken in het onderhoud en de ontwikkeling van het netwerk.

"Als we de komende twee tot drie jaar op dit niveau blijven investeren, zal het hele netwerk merken dat de gevoeligheid van de infrastructuur voor verstoringen afneemt en de kwaliteit van het treinverkeer toeneemt", aldus InfraGo-directeur Philipp Nagl. "Voorlopig wordt het niet erger en dat is al een succes", aldus de manager. Na zoveel jaar 'de trap af naar de kelder' moet het nu weer omhoog. Begin dit jaar maakte de Duitse vervoerder bekend dat ze te maken hadden met een dieptepunt in de stiptheid voor het langeafstandsvervoer.

In totaal heeft de Duitse overheid in 2024 ongeveer 16,9 miljard euro aan infrastructuur ter beschikking gesteld aan Deutsche Bahn. In voorgaande jaren was het vrijwel altijd minder dan tien miljard euro. Het is nog onduidelijk hoeveel geld de spoorwegen in 2025 van de federale overheid zullen ontvangen, aangezien de begroting voor volgend jaar nog niet is afgerond na het einde van de coalitie. Ook is nog onduidelijk hoe het bedrijf er in het algemeen voor zal staan ​​als de nieuwe Bondsregering na de nieuwe Bondsdagverkiezingen in februari komt.

Nieuwe infrastructuur

De spoorwegen hebben vorig jaar aanzienlijke vooruitgang geboekt in de modernisering van de infrastructuur. Zo werden 1.851 wissels vervangen en werd er 1.940 kilometer nieuw spoor aangelegd. Daarnaast zijn 113 stations gemoderniseerd volgens de nieuwste normen, met verbeteringen zoals liften, banken en drempelvrije perrons.

Om de infrastructuur verder te vernieuwen, worden de komende maanden 14 spoorlijnen gedeeltelijk of volledig afgesloten. Een belangrijk project is de renovatie van de Riedbahn tussen Frankfurt en Mannheim, waarbij de verouderde en overbelaste lijn vijf maanden gesloten werd voor grootschalige werkzaamheden. Tegen 2030 staan nog 40 grote spoorcorridors op de planning voor volledige renovatie.