Onzekerheid over deadline van internationale trein tussen Coevorden en Bad Bentheim

Een aantal stellen staan in Coevorden te wachten op de inzet. Ze zijn nog voorzien van de kleuren waarmee de Deutsche Bahn reed. (Foto: Treinenweb.nl)
Een aantal stellen staan in Coevorden te wachten op de inzet. Ze zijn nog voorzien van de kleuren waarmee de Deutsche Bahn reed. (Foto: Treinenweb.nl)

Er lijkt onzekerheid in de lucht te hangen of de Bentheimer Eisenbahn, die tussen Bentheimer Eisenbahn tussen Coevorden en Bad Bentheim gaat rijden, eind 2026 in dienst komt. Dat schrijft Treinreiziger.nl. De specifieke treinen die op deze spoorlijn gaan rijden moeten een toelating krijgen, maar welke procedure daarvoor gevolgd moet worden is nog niet bekend.

De treinen moeten vanaf december 2026 gaan rijden, maar staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer gaf tijdens de Kamervragen op verzoek van Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Eline Vedder (CDA) dat er nog geen toestemming is aangevraagd. Ook is nog niet duidelijk welke procedure er gevolgd dient te worden.

Toelating

De provincie Drenthe heeft in een brandbrief aan de staatssecretaris haar zorgen geuit over mogelijke vertragingen bij de start van een treinverbinding tussen Bad Bentheim en Coevorden. De oorzaak ligt bij de benodigde toestemming om een klein stukje Nederlands spoor (500 meter) te berijden. Vervoerder Bentheimer Eisenbahn kan een aanvraag indienen bij het Europese Spoorwegbureau (ERA) om het materieel toe te laten op het Nederlandse spoor. Hoewel deze procedure tijdrovend is, biedt zij de mogelijkheid om overal in Nederland te rijden, en dus ook eventueel naam Emmen of Zwolle, als dit gewenst zou zijn.

Als alternatief kan er ook een bijzondere toelating worden geregeld via de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die alleen toestemming geeft voor het traject tussen de Duitse grens en Coevorden, een ritje van ongeveer 500 meter op Nederlandse grond. Afhankelijk van de keuze wordt duidelijk of de treindienst op het geplande moment kan gaan rijden. In februari zal hier meer duidelijkheid over komen.

Duitse LINT

Om de treindienst te laten rijden zullen er Duitse LINT-treinen worden ingezet, in vergelijking met de LINT-treinen die in Nederland rijden, zijn deze op dit moment niet toegelaten. De stellen heeft de Bentheimer Eisenbahn in 2023 van de Deutsche Bahn overgenomen, en een deel daarvan staat momenteel op een rangeerspoor in Coevorden te wachten voor de nodige aanpassingen. Hoewel de treinrit in Nederland maar enkele minuten duurt, is de ILT echter onverbiddelijk en is het ATB-beveiligingssysteem verplicht.

De spoorverbinding kost in totaal 65 miljoen euro waarvan de provincie Drenthe ruim tien miljoen euro voor eigen rekening neemt en het Rijk 20 miljoen euro, de rest is voor de partijen in Duitsland.

Bron: Treinreiziger.nl