Nieuwe generatie ÖBB Nightjet is in Nederland

De combinatie passeert op een natte dag onder meer de plaats Deurningen. (Foto: Priscilla de Jong)
De combinatie passeert op een natte dag onder meer de plaats Deurningen. (Foto: Priscilla de Jong)

Afgelopen zondag 26 januari heeft de nieuwe generatie Nightjet van de Oostenrijkse ÖBB voor het eerst onze landsgrenzen gepasseerd. Het gaat om een overbrenging van de nieuwe rijtuigenstam die voor instructiedoeleinden en testritten de komende twee maanden in Nederland zal zijn.

De rijtuigenstam wordt ook 'DANI' genoemd, en bestaat uit zeven rijtuigen waarvan een tweede klas zitrijtuig (type: Bfmpz), een gemengde klassen zitrijtuig (type: ABbmpvz), drie couchette rijtuigen (type: Bcmz) en twee slaapwagens (type: WLAmz).

Het tweedeklas zitrijtuig is voorzien van een stuurstand zodat deze in combinatie met de Siemens Vectron of Taurus-locomotief in een trek-duw samenstelling kan rijden, waarbij vanuit het stuurrijtuig de treinsamenstelling door de machinist gereden kan worden waarbij de locomotief opdrukt. In Oostenrijk en Duitsland zal er in deze samenstelling gereden worden, maar vanwege het ontbreken van de verplichte ATB-beveiligingsinstallatie zal de stuurwagen in Nederland niet door de machinist bediend worden, en zal de combinatie altijd door een Vectron-locomotief getrokken worden.

Toelating

De nieuwe type Nightjet rijtuigen zijn volgens het Europees register van toegestane voertuigtypen (ERATV) al sinds vorig jaar zomer al toegelaten op het Nederlands spoorwegnetwerk. De komende tijd wordt de stam gebruikt voor testritten en personeelsinstructie. Het is de bedoeling dat vanaf 7 april de eerste rit vanuit Wenen/Innsbruck naar Amsterdam met deze nieuwe rijtuigenstam moet rijden, en vanaf Amsterdam op 8 april.