Siemens tekent contract voor realisatie van hogesnelheidslijn in Verenigd Koninkrijk

Een artist-impression van het nieuwe materieel dat op de nieuwe HS2 zal gaan rijden.  (Foto: Hitachi-Alstom)
Een artist-impression van het nieuwe materieel dat op de nieuwe HS2 zal gaan rijden. (Foto: Hitachi-Alstom)

Siemens Mobility heeft voor de nieuwe Britse HS2-hogesnelheidslijn vier belangrijke contracten afgesloten. Het bedrijf zal een cruciale rol spelen bij de levering en exploitatie van de nieuwe 225 kilometer lange Britse hogesnelheidslijn die Londen en de West Midlands zal verbinden.

Siemens Mobility gaat voor het eerst automatische treinbesturing (ATO) via het Europese treinbesturingssysteem (ETCS) niveau 2 toepassen op een hogesnelheidslijn. Dit maakt semi-automatische treinbesturing mogelijk, wat de capaciteit, stiptheid en energie-efficiëntie zal verbeteren. Daarnaast zal Siemens een onderhoudssysteem ontwikkelen voor continue monitoring van spoormaterieel, waardoor de betrouwbaarheid en efficiëntie verder worden verhoogd.

Hoogspanning- en telecomsystemen

Samen met Costain Ltd zal Siemens Mobility ook hoogspanningssystemen langs de HS2-route aanleggen en instaan voor de implementatie van telecommunicatie- en beveiligingssystemen. De contracten, met een totale waarde van circa 670 miljoen euro inclusief langetermijnonderhoud, starten naar verwachting in 2025. Er is tevens ruimte voor aanvullende opties binnen deze projecten.

Siemens Mobility zal een telecommunicatie- en beveiligingssysteem voor de HS2-route ontwerpen, leveren, installeren, testen en onderhouden. Dit systeem biedt veilige, digitale en draadloze communicatie via GSM-R tussen bestuurders langs de route en wordt voorbereid op toekomstige upgrades naar het FRMCS (Future Railway Mobile Communication System). Siemens levert daarnaast minimaal acht jaar technische ondersteuning voor het systeem.

HS2: Van Londen naar Birmingham

De HS2 is de naam voor de Britse tweede hogesnelheidslijn van 225 kilometer die momenteel gebouwd wordt. Deze zal Londen en Birmingham verbinden en aansluiten op andere steden in het noordwesten van Groot-Brittannië. In combinatie met de eerder geopende HS1 hogesnelheidslijn ontstaat er een netwerk dat Europa met Birmingham verbindt. Op de snelle lijn zullen straks 54 hogesnelheidstreinen met een snelheid van maximaal 360 kilometer per uur gaan rijden, die gebouwd worden in een samenwerkingsverband met Alstom en Hitachi Rail.

HS2