Drielandentrein kampt nog vaak met personeelsgebrek
Ondanks eerdere beloften blijven er problemen op het traject van de Drielandentrein, vooral tussen Heerlen en Aken. Vervoersmaatschappij Arriva werkt al geruime tijd aan verbeteringen en introduceerde in december een nieuwe dienstregeling om het Duitse traject te ontlasten. Desondanks deden zich sinds die tijd nog 18 storingen voor tussen Heerlen en Aken.
Als gevolg van de problemen, moet Arriva hierdoor de dienstregeling aanpassen. Voordvoerder Stefan Claessens van Arriva zegt tegenover L1 dat er diverse redenen daarvoor zijn: "Uitval door ziekte, krapte van personeel, een technische storing bij het materieel, de beschikbaarheid van de infrastructuur én ook door de invloed van goederenvervoer op dit drukbezette en deels enkelsporige baanvak."
Personeelsinzet
Personeelstekorten blijven een probleem bij de treinverbinding tussen Heerlen en Aken. Arriva had beloofd de situatie te verbeteren, onder andere met aanpassingen in de dienstregeling om vertragingen en knelpunten beter op te vangen. Desondanks blijft het moeilijk om voldoende personeel beschikbaar te hebben voor dit traject. Volgens Claessens speelt een aanvullende Duitse bevoegdheid voor machinisten een grote rol. "Om op het traject naar Duitsland te mogen rijden, is er een aanvullende Duitse bevoegdheid nodig. Machinisten worden op dit moment opgeleid om op het traject te mogen rijden, maar tot die tijd zijn die machinisten minder beschikbaar. Ook zijn de opleidingsplaatsen gering", vervolgt Claesens.
Volgens Claessens komt er een structurele oplossing aan, met een nieuwe groep machinisten die in het voorjaar instroomt en Limburg breed voor voldoende bezetting moet zorgen. Daarnaast moet samenwerking met de Duitse spoorsector het aantal opleidingsplaatsen vergroten. Hoewel deze investeringen tijdelijk voor minder beschikbaar personeel zorgen, zullen in de loop van het jaar meer machinisten inzetbaar zijn. Een exacte termijn voor een probleemloze dienstregeling kan Claessens niet geven, maar er wordt hard gewerkt aan een oplossing. Berghorst is hoopvol en ziet dat de Provincie zich nu actiever inzet dan voorheen.
Aleida Berghorst (statenlid PvdA) ziet kansen om het personeelstekort aan te pakken door te investeren in betere arbeidsvoorwaarden en het behoud van medewerkers. Zij pleit voor onderzoek naar waarom personeel vertrekt en hoe dit voorkomen kan worden. Vrijdag bespreekt de werkgroep ov in de Provinciale Staten dit onderwerp, waarbij Berghorst benadrukt dat de jaarlijkse investering van 75 miljoen in de concessie moet resulteren in een betrouwbare dienstregeling.
Andere omstandigheden
Winterse omstandigheden, zoals bevroren bovenleidingen en een toename van ziekteverzuim, veroorzaken extra uitdagingen. Arriva zet daarom in op vervangend vervoer en werkt nauw samen met onderhoudspartners om de treinen inzetbaar te houden.
De Drielandentrein verbindt sinds 30 juni Luik, Maastricht, Heerlen en Aken, na jarenlange samenwerking tussen overheden, spoorwegbeheerders en vervoerders. Oorspronkelijk stond de start gepland voor december 2023, maar materieelproblemen zorgden voor uitstel tot afgelopen juni.