Stadler in Hongarije viert mijlpaal met bouw van eerste dubbeldekstrein

De viering van het vijftienjarige bestaan van de fabriek in Szolnok, en de inhuldiging van het eerste gebouwde dubbeldekscarrosserie in die fabriek. (Foto: Stadler)
De viering van het vijftienjarige bestaan van de fabriek in Szolnok, en de inhuldiging van het eerste gebouwde dubbeldekscarrosserie in die fabriek. (Foto: Stadler)

In januari had treinfabrikant Stadler een feestje te vieren vanwege de vijftiende verjaardag van de carrosseriefabriek in het Hongaarse Szolnok. Als mijlpaal werd er bekend gemaakt dat de fabriek zich vanaf nu ook zal richten de bouw van dubbeldekstreinen, zoals het welbekende KISS-platform van de treinenbouwer. Tijdens de viering werd ook het carrosserie vertoond van een KISS-koprijtuig

De inhuldiging van het nieuwe dubbeldeksrijtuig werd voltrokken door door Péter Szijjart, Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken en Handel, en Peter Spuhler, CEO van Stadler. Zij verklaarden dat het belang en de groei van de fabriek in Szolnok in de afgelopen 15 jaar mogelijk is gemaakt door een ontwikkelingsprogramma van 45 miljoen euro dat in 2023 is aangekondigd. Peter Spuhler heeft de bouw van de fabriek aangekondigd. De introductie van een speciale fabriekshal zal de productie van de casco's duurzamer moeten maken met behulp van speciale technieken.

Fabriek in Szolnok

De fabriek werd in 2009 geopend en is oorspronkelijk ontworpen voor maximaal 200 casco's van rijtuigen die daar per jaar kunnen worden gebouwd door tweehonderd personeelsleden. In het begin werkten er nog honderd mensen in de fabriek die verantwoordelijk waren voor de bouw van ruim vijftig casco rijtuigen per jaar. Door flink geïnvesteerd te hebben kan Stadler ongetwijfeld spreken over een groei van het aantal banen in Hongarije en grotere capaciteit voor klanten.

Deze Stadler-fabriek heeft inmiddels totaal 5.600 casco's geproduceerd. Deze geproduceerde treinen zijn te vinden in tenminste viertien  landen, waaronder de VS, Groot-Brittannië, Spanje, Italië, Noorwegen, Duitsland en Nederland.

Strategische markt voor Honagrije

Stadler is niet alleen een belangrijke werkgever in Hongarije, maar heeft de afgelopen jaren ook 195 railvoertuigen voor de Hongaarse vervoerders MAV en GYSEV gebouwd. Het gaat om 143 FLIRT-treinen, 40 KISS-dubbeldekstreinen en 12 Citylink-tramtreinen. Deze railvoertuigen leggen in totaal 35 miljoen kilometer per jaar af.