Eerste ICE L voor Amsterdam - Berlijn in Nederland aangekomen voor toelating
Zondagmiddag op 2 februari, even na half twee kwam voor het eerst een ICE L trein van de Deutsche Bahn bij Oldenzaal de grens over die bedoeld is voor toelatings- en testritten. De ICE L zal naar verwachting op zijn vroegst in december 2025 in de dienstregeling gaan rijden tussen Amsterdam en Berlijn, al lijkt een latere introductie waarschijnlijker.
De trein werd gesleept door een Siemens Vectron locomotief van RailAdventure. Het stuurrijtuig van de ICE L stam bevind zich achtger de locomotief. Opvallend was dat de stam langer is dan normaal met 21 rijtuigen. Een normale stam van deze trein bevat namelijk zeventien rijtuigen. Vier achterliggende rijtuigen die zich voor het laatste rijtuig bevonden zouden volgens de unieke voertuignummers (NVR) uit de tweede stam afkomstig zijn. De reden van de extra toegevoegde rijtuigen is niet bekend. De gehele stam is via de route Bad Bentheim, Oldenzaal, Deventer naar Amersfoort gebracht. Hier wordt de trein gereed gemaakt voor de eerste zelfstandige ritten.
Een video van de doorkomst is hier op YouTube te vinden.
ICE L in Nederland
De ICE L is een type langeafstandstrein van Deutsche Bahn dat een maximale snelheid heeft van 230 kilometer per uur. Het gaat om lagevloerstreinen (vandaar de letter L, voor low floor) van het type Talgo 230 van de Spaanse fabrikant Talgo. De treinen gaan onder meer rijden op de route van Amsterdam - Berlijn.
De aanstaande toelatingsprocedure van de treinen zal hoogstwaarschijnlijk worden bemoeilijkt vanwege de ondergrond van het Nederlandse spoor, dat een beperkte as-last aan kan, en laat deze trein met een as-last van 21 ton hoger liggen dan die van de gemiddelde treinen in Nederland.
De treinen zullen de komende jaren in Nederland worden voortgetrokken door een Siemens Vectron locomotief. De speciale bijbehorende locomotieven uit de serie BR 105, die eveneens door Talgo zijn geproduceerd, staan momenteel nog aan het begin van de toelatingsprocedures in Duitsland.
Het is afwachten of de ICE L aan het eind van 2025 in zowel Duitsland en Nederland toegelaten kan worden om in de dienstregeling te mogen rijden. Mocht dit niet gebeuren dan zal de Deutsche Bahn vanaf dat moment tijdelijk de ICE 3 Neo inzetten.
Vervanging van oude rijtuigen noodzakelijk
Volgens de Deutsche Bahn zouden de huidige intercityrijtuigen vaak storingen vertonen, en is vervanging noodzakelijk om de dienstregeling op pijl te houden, iets waar Duitsland de afgelopen jaren veel moeite mee heeft. Zo werd in januari van dit jaar door het spoorwegbedrijf het dieptepunt bekend gemaakt dat in 2024 maar liefst 62,5% van de intercity's en de ICE's op tijd aankwam.