European Sleeper nachttrein mag Italië niet in

De nachttrein van European Sleeper werd geweigerd om op de sporen van Italië te rijden. (Foto: Treinenweb.nl)
De nachttrein van European Sleeper werd geweigerd om op de sporen van Italië te rijden. (Foto: Treinenweb.nl)

Wat een leuke reis met de eerste nieuwe European Sleeper nachttrein van Brussel naar Venetië had moeten zijn, eindigde in een teleurstelling toen de trein op het laatste moment geen toestemming kreeg om het Italiaanse spoor te betreden. Tot grote teleurstelling bij de reizigers, maar ook de organisator is diep teleurgesteld in de Italiaanse spoororganisaties.

Organisator Chris Engelsman heeft tegenover De Telegraaf zijn boosheid over de Italianen laten merken: "Er kwam stoom uit onze oren." Zijn compagnon Elmer van Buuren vertelt dat woensdag de eerste nachttrein vanuit Brussel via Breda en Eindhoven naar Venetië vertrok. "Maar voor passagiers wordt het overstappen in Innsbruck". Daar kon de Oostenrijkse vervoerder ÖBB in overleg met European Sleeper de reizigers zonder vertraging verder vervoeren naar Venetië.

Veel overleg

Van Buuren vertelt dat het opzetten van zes nachttreinen in beide richtingen een langdurig en complexe bezigheid was. Het duurde negen maanden en kostte honderden telefoontjes en meetings. Om de routes mogelijk te maken, moesten er afzonderlijke afspraken worden gemaakt met spoorwegdiensten in elk betrokken land. Dit leek aanvankelijk te slagen, totdat de Italiaanse autoriteiten op het laatste moment hun besluit veranderden.

Oorspronkelijk werd meegedeeld dat de trein niet verder mocht dan Verona. Volgens Treinreiziger.nl zou dit te maken hebben met het feit dat de treinen vanwege de drukte niet konden kopmaken, omdat een tweede locomotief ontbreekt. Na deze eerste teleurstelling bleek uiteindelijk dat de trein Italië helemaal niet meer in mocht, zonder dat er een reden werd gegeven. Van Buuren vindt dit typerend voor de bureaucratische uitdagingen op het Europese spoor. Hij verwacht nog uit te zoeken waarom de Italiaanse autoriteiten deze beslissing hebben genomen. Hij is blij dat de ÖBB de tickets accepteert, waardoor reizigers kosteloos naar Venetië kunnen reizen, maar hij benadrukt wel dat European Sleeper hier nog de rekening voor zal krijgen.

Engelsman verwacht dat de volgende drie ritten zonder problemen Venetië zullen bereiken. 

Gebrek aan Europese samenwerking

De Italiaanse ambassadeur in België, Federica Favi, betreurt dat juist Italië de nachttrein blokkeert en wijt dit aan een gebrek aan Europese samenwerking. De Oostenrijkse Europarlementariër Herbert Dorfmann geeft toe dat er nog veel verbeterd moet worden op het gebied van infrastructuur, ticketverkoop, boekingsprocessen, seinen en taalbarrières. Volgens hem is de trein essentieel voor het verminderen van CO₂-uitstoot in Europa, en moet de wetgeving hier beter op worden afgestemd.