Zwolle krijgt nieuwe entree in de vorm van een lantaarn

Woensdag werd het nieuwe ontwerp van de entree op station Zwolle gepresenteerd door de gemeente, provincie Overijssel, ProRail en NS. Deze inagng zal de Stadslantaarn genoemd worden en wordt gerealiseerd met biobased materialen en hergebruikte bestaande materialen. Hierin zal veel hout worden verwerkt wat ook al te zien is bij de nieuwe passerelle die op dit moment aan de westkant verrijst.  

Voor reizigers biedt de entree straks een comfortabele beschutting en er is volop ruimte voor reizigersvoorzieningen en commerciële activiteiten. De entree zal de reizigers straks doen denken aan een sfeervolle lantaarn die zowel overdag als 's avonds het station tot leven brengt. Hier zullen reizigers, groene beplanting met heesters en planten en winkels bij elkaar komen.

'Groenste station van Nederland'

Het ontwerp van Studio Nauta wordt gerealiseerd met biobased materiaal, hergebruik van bestaande materialen en is gericht op het vergroten van biodiversiteit. Daarnaast wordt modulair gebouwd, zodat materialen ook later kunnen worden hergebruikt. De daken van de entree en nieuwe perronoverkappingen worden volledig bedekt met een groen dek met daarop zonnepanelen. Met de realisatie van de passerelle aan de westzijde van het station, waar reizigers zonder in- en uitchecken het spoor kunnen oversteken, zal Zwolle straks 'het groenste station van Nederland' worden. Deze overbrugging zal in de loop van dit jaar worden opgeleverd.

Ook krijgt het station op perron 12/13 en 15/16 perronkappen. Dit zijn de perrons van de treinen van en naar Emmen en Kampen. Een deel van de kappen is circulair gebouwd, en dus afkomstig van andere materialen, en een ander deel wordt gemaakt van hout. "Ze worden omgebogen en tegen de buitenkant geplaatst, zodat het hout een lang leven krijgt", zegt architect Jan Nauta tegen het AD. Ook de ramen van de huidige winkelpanden krijgen een tweede leven, bovenin de lantaarn. "We hergebruiken zoveel mogelijk materiaal. Waar dat niet kan, gebruiken we hernieuwbare producten."

Samenwerking

Het project is een samenwerking tussen de gemeente Zwolle, Provincie Overijssel, NS en ProRail. ProRail begeleidt het project. Gemeente Zwolle, provincie Overijssel en NS hebben een rol in planvorming, het ontwerp en dragen bij aan de financiering. Zij worden op het gebied van ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid geadviseerd door Bureau Spoorbouwmeester. Gerdien Rots (wethouder gemeente Zwolle), Martijn Dadema (gedeputeerde provincie Overijssel), Danou Veenhof (regiodirecteur ProRail) en Jildou van der Sluis (directeur Ontwikkeling bij NS Stations) onthulden de plannen.

'Vanaf 2030 in gebruik'

De werkzaamheden staan gepland om eind 2026 van start te gaan. Reizigers zullen hier ongetwijfeld iets van merken, aldus projectmanager Alexander Pieters van ProRail. "De overlast proberen we zoveel mogelijk te beperken. Ik kan nu nog weinig zeggen over hoe dat gaat zijn." Als alles volgens plan verloopt, is de nieuwe ingang vanaf 2030 in gebruik.