Vertraging voor ombouw van Efteling stoomlocomotieven naar elektrische aandrijving
![De nostalgische stoomtreinen van de Efteling worden elektrisch. (Foto: Maarten)](/uploads/image/original/1685460766_6476171e2e9ee.jpg)
De Stoomtrein in de Efteling is nog niet elektrisch, vanwege vertragingen bij de fabrikant. Eigenlijk was het de bedoeling om de eerste elektrisch aangedreven trein in het winterseizoen in gebruik te nemen. De Winter Efteling kwam gisteren officieel ten einde, maar de Stoomtrein rijdt nog volledig op steenkool, meldt entertainmentsite Looopings.
In april 2023 kondigde de Efteling aan dat bezoekers vanaf de Winter Efteling een ritje konden maken in de eerste elektrische trein, maar dat is niet gelukt. De treinen worden geëlektrificeerd om de klimaatdoelen van het attractiepark te halen: de Efteling wil over vijf jaar te boek staan als klimaatneutraal. In 2032 moet dat zelfs klimaatpositief zijn.
Vertraging
De vertraging "heeft te maken met de levering van bepaalde onderdelen", legt een woordvoerder uit in gesprek met Looopings. "Hierdoor zal de eerste aangepaste trein pas verderop dit jaar gaan rijden". De ombouw gebeurt bij smalspoorfirma Alan Keef in het Engelse Herefordshire. Het uiterlijk van de treinen blijft behouden, wordt beloofd. Alleen de aandrijving wordt aangepast. Om de nostalgische ervaring van een ritje in de stoomtrein zoveel mogelijk te benaderen zullen showeffecten worden toegevoegd. Alan Keef is voor de Efteling geen onbekende: In 1991 bouwde deze Britse leverancier de vierde en laatste locomotief voor de Efteling Stoomtrein Maatschappij, genaamd Trijntje.
De Efteling kon nog niet aangeven wanneer de vernieuwde trein zal rijden. "Natuurlijk balen we hiervan, maar dit is overmacht", legt de voorlichter uit. Bezoekers kunnen voorlopig gewoon een ritje maken in de originele Efteling Stoomtrein Maatschappij, met de locs Moortje en Trijntje.
Efteling Stoomtrein Maatschappij
De Efteling Stoomtrein Maatschappij werd opgericht in 1969 en beheert de stoomlocomotieven, stations en trajecten in het park. Oorspronkelijk was de trein bedoeld om bezoekers van de ingang naar het zwembad te vervoeren. De locomotief Aagje, afkomstig van een Arnhemse steenfabriek, werd verfraaid en voorzien van wagons ontworpen door Anton Pieck, die ook de stations ontwierp.
In 1984 werd het spoor uitgebreid tot een volledige cirkel door het park, met een totale lengte van 3,5 kilometer. Sindsdien hebben vier locomotieven dienstgedaan: Aagje (1911), Moortje (1907), Neefje (1914) en Trijntje (1991). Neefje ging in 2001 met pensioen en fungeert nu als decoratief foto-object op de Sint Nicolaasplaets.