ProRail: Ook dit jaar veel hinder op het spoor door werkzaamheden
![(Foto: Treinenweb)](/uploads/image/original/reviews_1319226468.jpg)
Treinreizigers zullen ook dit jaar rekening moeten houden met een hoop hinder op het spoor vanwege onderhoudswerkzaamheden. Spoorbeheerder ProRail gaat dit jaar meer dan 400 projecten uitvoeren op en rond het spoor. Het gaat om meer werkzaamheden als in 2024. De grootste projecten zullen onder meer plaatsvinden bij de Duitse grens en bij Groningen.
ProRail geeft aan dat dat de werkzaamheden en de planning bemoeilijkt wordt door het schaarste aan personeel , maar ook de druk op de beschikbare materialen in de markt groot. Daarom is het volgens de spoorbeheerder vaak de noodzaak om vaker overdag, in weekenden en buiten de vakanties te werken. Voor reizigers zal dit extra hinder opleveren.
Duitsland en Groningen
Door vertragingen op het Duitse deel van de Betuweroute, waar reizigers- en goederentreinen door elkaar rijden, lopen de goederentreinen momenteel flinke vertraging op. Deze vertraging heeft ook gevolgen voor het Nederlandse spoor. Daarom wordt er aan de andere kant van de grens een nieuw spoor van 46 kilometer aangelegd. Deutsche Bahn heeft minstens 80 weken nodig om dit te realiseren. Gedurende die tijd worden goederentreinen omgeleid op het Nederlandse spoor.
Ook station Groningen zal in de zomer langer buiten dienst zijn dan voorheen gepland was. Het streven blijft om het werk op 17 mei te beginnen, maar vanwege een tekort aan monteurs en het feit dat het werk aan de perronkappen van het station ingewikkelder blijkt dan gedacht, moet de planning opnieuw worden bekeken. Het station zal in die periode een nieuwe indeling krijgen. Aanvankelijk ging ProRail uit van een buitendienststelling van 51 dagen.
Toekomstgericht
Naast de werkzaamheden aan bruggen, tunnels, stations en spoorinfrastructuur, wordt er ook doorgegaan met de landelijke modernisering van het spoor netwerk. Er worden verschillende grote projecten uitgevoerd, zoals het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) en de invoering van ERTMS, het nieuwe Europese treinbeveiligingssysteem. Deze projecten zorgen op de lange termijn voor een efficiënter en beter spoor, maar veroorzaken nu tijdelijk hinder.