NS wil in 2026 meer treinen laten rijden

 (Foto: Treinenweb)
(Foto: Treinenweb)

NS heeft dinsdag bekend gemaakt dat ze in 2026 de dienstregeling willen uitbreiden met extra treinen en meer rechtstreekse verbindingen. De NS heeft de wijzigingen voor een beoordeling doorgegeven aan de regionale overheden en de reizigersorganisaties, verenigd in het Locov.

Zo worden de provincies Zeeland en Noord-Brabant beter met elkaar verbonden en moeten er meer treinen rijden tussen Amersfoort en Deventer. Daarnaast gaan reizigers in de vroege ochtend en late avond er opnieuw op vooruit. 

Vernieuwingen in 2026

HSL dienstregeling blijft hetzelfde
De in 2025 vernieuwde dienstregeling voor de HSL, waarbij deze doorrijdt naar Amersfoort en Lelystad, wordt in 2026 voortgezet. In de toekomst moeten deze treinen verder doorrijden, maar vanwege problemen met de infrastructuur op de HSL in combinatie met de levering van voldoende nieuwe ICNG-treinen kan dit nog niet vanaf 2026 gerealiseerd worden.

Betere verbinding tussen Brabant en Zeeland
Ook de provincie Noord-Brabant zal een betere spoorverbinding krijgen met Zeeland. De huidige treinverbinding tussen Zwolle en Roosendaal wordt eens per uur doorgetrokken naar Vlissingen. Daar zijn eerder al afspraken over gemaakt tussen de Provincie Zeeland, NS, spoorbeheerder ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De afspraken zijn onderdeel van het compensatiepakket ‘Wind in de Zeilen’ voor het niet realiseren van een marinierskazerne in Vlissingen.

Vier intercity's tussen Amersfoort en Deventer
Op werkdagen wil NS de hele dag vier in plaats van drie intercity's per uur rijden tussen Amersfoort Centraal en Deventer. Nu is dat alleen in de spits zo. Hiermee wordt de overstap op station Apeldoorn naar Zutphen verbeterd, net als de overstap op station Deventer naar Zwolle. In de uren dat de internationale trein naar Duitsland rijdt kan NS maar drie Intercity’s rijden.

Meer sprinters
Ook wil de NS in het weekend meer Sprinters rijden tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal. Het aantal Sprinters wordt op zaterdag en zondag verhoogd van twee naar vier per uur. Hiermee kan NS ook de bediening van de stations Amsterdam Amstel, Amsterdam Bijlmer Arena, Abcoude en de stations tussen Breukelen en Rhenen verbeteren.

Op de plek waar doordeweeks de TienminutenSprinter rijdt, wil NS op zaterdag meer Sprinters gaan rijden. De frequentie gaat tussen 10.00 en 20.00 uur omhoog van twee naar vier Sprinters per uur. Met de uitbreiding van de Sprinterdienst op zaterdag zet NS een volgende stap in de ontwikkeling van de CitySprinter op de Oude Lijn. Langs dit spoor worden de komende jaren veel woningen gebouwd.

Vroege trein eerder, late trein later
Op een flink aantal plekken wil NS de eerste verbinding van de dag eerder aanbieden en de laatste verbinding van de dag later. Op onder meer de volgende trajecten moeten hier vaker overdag en in de avond meer treinen trijden.

Traject Wanneer Verbetering
Hilversum – Schiphol Airport Zondag Eerste Intercity uur eerder
Hoofddorp – Amsterdam Centraal Zon-don Laatste Sprinter half uur later
Leeuwarden – Zwolle – Utrecht Centraal Vrij-zat Laatste Intercity uur later
Den Haag Centraal / Utrecht Centraal / Amersfoort Centraal – Zwolle Elke dag Laatste Intercity half uur later
Utrecht Centraal – Amersfoort Centraal – Zwolle Elke dag Laatste Sprinter half uur later
Utrecht Centraal / Amersfoort Centraal – Deventer Ma-don Laatste Intercity half uur later
Schiphol Airport – Amersfoort Centraal Zondag Eerste Intercity half uur eerder
Den Haag Centraal – Breda Zon-don Laatste Intercity half uur later
Rotterdam Centraal / Dordrecht – Roosendaal Zon-don Laatste Intercity half uur later
Den Haag HS – Rotterdam Centraal Vrij Laatste Intercity half uur later

Definitieve dienstregeling

Elk jaar vraagt NS reizigersorganisaties en regionale overheden begin van het jaar om advies over de dienstregeling die in december ingaat. NS gebruikt deze adviezen om de plannen waar mogelijk te verbeteren. Daarna bekijkt spoorbeheerder ProRail of de wensen van NS passen op het spoor, waarbij zij ook rekening houdt met de wensen van andere reizigersvervoerders en goederenvervoerders. In het najaar wordt de definitieve dienstregeling dan bekendgemaakt.