Gemeentelijke fracties sturen brandbrief over defecte liften

Een aantal gemeentelijke fracties hebben een brandbrief gestuurd over het hoge aantal defecte liften. (Foto: Treinenweb)
Een aantal gemeentelijke fracties hebben een brandbrief gestuurd over het hoge aantal defecte liften. (Foto: Treinenweb)

Drie gemeentelijke fracties uit Rheden – PvdA, GroenLinks en VVD – hebben samen met 51 andere fracties uit 15 gemeenten en twee statenfracties een brandbrief gestuurd aan de Tweede Kamer en ProRail. De brief gaat over de langdurige problemen met kapotte liften op diverse treinstations, waardoor reizigers met een mobiliteitsbeperking in de problemen komen.

In de brief, waarover RTL Nieuws meldt, wordt benadrukt dat er dringend structurele verbeteringen nodig zijn. Reizigers die afhankelijk zijn van liften zouden grote hinder ondervinden tijdens hun reis. Ze moeten soms uren wachten, lange omwegen maken of ze kunnen hun reis helemaal niet voortzetten. Dit leidt tot schrijnende situaties, zoals lange vertragingen en een gebrek aan toegang tot basisvoorzieningen zoals toiletten en eten.

Defecten op meerdere stations

De brief noemt specifieke stations, waaronder Rheden, Meppel, Houten, Dordrecht, Geldrop, Elst, Zaandam en Dieren, waar liften al langere tijd defect zijn of zijn geweest. De fracties vinden dat ProRail meer actie moet ondernemen en bekritiseren de spoorbeheerder voor het herhaaldelijk geven van dezelfde verklaringen, zoals wateroverlast, vandalisme en lange levertijden van onderdelen.

De indieners van de brief verwijten ProRail een gebrek aan anticipatie en adequate reactie op de problemen. Ze eisen structurele oplossingen en roepen zowel de Tweede Kamer als ProRail op om met hen in gesprek te gaan om de situatie te verbeteren.

ProRail: In gesprek met gemeenten

ProRail die verantwoordelijk is voor de ruim 450 liften op de stations, erkent de urgentie van de problemen en benadrukt dat liften essentieel zijn voor de toegankelijkheid van stations. Ze vinden het "ontzettend vervelend" als liften defect raken en zeggen te streven naar snelle oplossingen. Volgens hun rapporten zouden er minder dan tien langdurige storingen (langer dan zeven dagen) zijn. Dit aantal zou volgens hun dalen. Inmiddels is de organisatie al in gesprek met gemeenten waar liften vaak defect zijn en willen deze gesprekken voortzetten.

De oorzaken van storingen lopen uiteen, waarbij vandalisme een grote rol speelt. ProRail ziet dat gemeenten zich steeds meer verantwoordelijk voelen om dit probleem samen aan te pakken. Daarnaast spelen technische gebreken, klimaatverandering en bouwfouten een rol, waarvoor oplossingen in ontwikkeling zijn, al kan dit soms tijd kosten. ProRail probeert reizigers vooraf inzicht te geven in storingen, zodat ze hun reis kunnen aanpassen.

Daarnaast levert ProRail vanaf begin dit jaar ook geautomatiseerde meldingen van defecte liften als open-data aan geïntereseerde partijen. De NS heeft eerder al aangegeven dit in de reisplanner toe te voegen.