Conflict over hoofdrailnet-concessie lijkt te escaleren

 (Foto: Reinhard Abt)
(Foto: Reinhard Abt)

Het conflict tussen Den Haag en Brussel over de het hoofdrailnet dreigt te escaleren, schrijft de Telegraaf. De Europese Commissie vindt dat het vorige kabinet de concessie voor het binnenlandse treinvervoer onterecht zonder concurrentie aan de NS heeft gegeven. Nederland krijgt nu twee maanden de tijd om maatregelen te nemen, anders volgt er een rechtszaak bij het Europese Hof.

De Europese Commissie heeft Nederland een laatste kans gegeven om hun fout ongedaan te maken in de zaak rondom de vervoersconcessie voor de NS. Dit besluit komt na twee eerdere waarschuwingsbrieven, die Den Haag niet tot actie hebben aangezet.

Concessie

De zaak betreft de toekenning van de concessie voor de belangrijkste spoorlijnen aan de NS in 2023, zonder dat er marktonderzoek werd gedaan of concurrenten werden benaderd. Regionale vervoerders maakten bezwaar, en de Europese Commissie is van mening dat de regels vereisen dat er eerst onderzoek wordt gedaan naar alternatieven.

De Commissie heeft Nederland nu twee maanden de tijd gegeven om maatregelen te nemen, anders volgt er mogelijk een rechtszaak bij het Hof van Justitie van de EU. Een woordvoerder van staatssecretaris Chris Jansen heeft laten weten dat de staatssecretaris de stukken zal bestuderen en een reactie zal formuleren voor de Commissie.

Noodconcessie

Reizigers hoeven niet bang te zijn dat de huidige dienstregeling overhoop komt te liggen. De NS-treinen zouden volgens het spoorboekje kunnen blijven rijden, maar dan via een noodconcessie, terwijl het ministerie het gunningsproces opnieuw organiseert.

Concurrenten, zoals Arriva, zoeken ondertussen andere manieren om het monopolie te doorbreken, zoals het benutten van mazen in de wet om in NS-gebied te rijden. Arriva kondigde bijvoorbeeld treindiensten aan tussen Zwolle en Groningen, maar stelde deze voorlopig uit omdat spoorbeheerder ProRail, die de spoorcapaciteit beheert, aangaf dat er weinig ruimte is om veilig een treindienst te kunnen rijden. Hierop is Arriva voor de tweede maal naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gestapt.