Locomotievenloods in Roosendaal blijft aansluiting op hoofdspoor houden

De historische locomotievenloods in Roosendaal blijft aangesloten op het hoofdspoor. Dat is onlangs vastgelegd tussen Gemeente Roosendaal en Brouwer Technology, die gezamenlijk zich inzetten om de loods een functie te geven. Erfgoedorganisatie BOEi heeft onlangs remise en het bijbehorende seinhuis in Roosendaal verkocht aan ProRail en Brouwer Technology.

De erfpachtgronden voor de loods, een rijksmonument uit 1907 inclusief het nostalgische seinhuis zijn gekocht door ProRail ten behoeve van het project 'Behandelen en Opstellen'. De loods en de overige percelen zijn gekocht door Brouwer Technology, een bedrijf dat zich bezig houdt met het onderhoud van treinen, waaronder de Protos-serie van Keolis. Uiteindelijk is er mee ingesteld dat de achterzijde van de loods een aansluiting zal krijgen.

Toekomst

Arjan Brouwer en Tim van Heesch, directie Brouwer Technology: “Bij de verkoop van de gronden voor Locloods aan ProRail zou de gehele Locloods afgesloten worden van het spoor. De oorspronkelijke functie van de loods zou daarmee verloren gaan: eeuwig zonde natuurlijk. Met de Gemeente Roosendaal tekenen we nu een overeenkomst om aan de achterzijde van de loods een aansluiting te maken op het gemeentespoor. Hierdoor blijft de oorspronkelijke functie van de loods gewaarborgd en kunnen we ook de komende decennia door met het onderhouden van treinen.”

Paul de Beer, wethouder gemeente Roosendaal: "De Locloods en het Seinhuis zijn beide uniek in hun soort, niet alleen vanwege het hoge monumentale karakter maar ook doordat de Locloods nog steeds de oorspronkelijke functie heeft. We zijn daarom verheugd dat het door gezamenlijke inspanning van Brouwer, ProRail, BOEi en de gemeente gelukt is om dit historische erfgoed een nieuwe toekomst te geven."

Sylvia Pijnenborg, directeur erfgoedorganisatie BOEi, heeft ook verheugd gereageerd op het besluit: "De Locloods in Roosendaal is een monumentaal kroonjuweel op het gebied van industrieel erfgoed: robuust, veelkleurig en uitgevoerd in een gietstalen constructie. Na een omvangrijke restauratie vanaf 2008 is het in de Locloods altijd een drukke bedoening geweest. Met de naderende uitbreiding van ProRail dreigde de oorspronkelijke functie in gevaar te komen doordat de aansluiting op het spoor dreigde te verdwijnen. De nu geboden oplossing is een uitkomst. De opbrengst gaan wij weer inzetten bij andere herbestemmingsprojecten."