ICE 3neo vervangt intercity naar Berlijn vanwege vertraging Talgo

Vanaf december 2025 worden de huidige Intercity-treinen op de route Berlijn-Amsterdam vervangen door de moderne ICE 3neo. Deze trein zal worden ingezet omdat volgens de Deutsche Bahn de ICE L op dat moment nog niet kan worden ingezet.

Vanwege vertragingen bij de Spaanse treinbouwer Talgo is de levering van deze nieuwe generatie treinen echter uitgesteld. Om toch een snelle verbinding in het ICE-netwerk te bieden, heeft Deutsche Bahn (DB) besloten om de ICE3 neo in te zetten. Dit model rijdt sinds juni 2024 al op de routes tussen Frankfurt, Keulen, Amsterdam en Brussel als opvolger van de ICE3m treinstellen welke de afgelopen jaren steeds meer kuren begonnen te vertonen.

DB heeft momenteel 24 ICE 3neo-treinen in zijn vloot en verwacht er dit jaar nog 15 extra te ontvangen. In totaal zijn er 90 besteld bij treinfabrikant Siemens Mobility. Ondanks de vertraging van de ICE L blijft DB vasthouden aan de ambitie om deze treinen uiteindelijk op de route Berlijn-Amsterdam in te zetten zodra de leveringsproblemen zijn opgelost. De verwachting is dat medio volgend jaar de nieuwe ICE L zijn dienst moet gaan bewijzen. 

Testen en toelating

Momenteel wordt de ICE L uitgetest in Nederland om de uiteindelijke toelating te mogen krijgen. Deze treinen zullen de komende jaren in Nederland worden voortgetrokken door een Siemens Vectron locomotief. De speciale bijbehorende locomotieven uit de serie BR 105, die eveneens door Talgo zijn geproduceerd, staan momenteel nog aan het begin van de toelatingsprocedures in Duitsland.