Nieuwe sporen geopend op de Den Haag Centraal

Het station van Den Haag heeft nu twee extra sporen erbij gekregen. (Foto: Fred Romero)
Het station van Den Haag heeft nu twee extra sporen erbij gekregen. (Foto: Fred Romero)

De sporen 11 en 12 op Den Haag Centraal zijn vanaf vandaag weer teruggegeven aan de reiziger. Ze maken nu deel uit van de treindienstregeling, voor treinen van en naar Leiden en verder. Tot 2016 reed hier nog metrolijn E van RandstadRail waarna ze er verlaten bij lagen.

De herindienststelling van de sporen 11 en 12 wordt door ProRail als een belangrijke mijlpaal genoemd in de grootschalige vernieuwing en herinrichting op en om Den Haag Centraal. De eerste reizigers werden maandagochtend op het perron verrast met een attentie van ProRail en NS.

Werkzaamheden afgerond

De afgelopen 16 dagen hebben ProRail en aannemer BAM dag en nacht gewerkt aan de modernisering. Richting Leiden zijn nu vier sporen beschikbaar: spoor 9 tot en met 12. Deze aanpassingen zorgen niet alleen voor extra capaciteit, maar ook voor meer comfort en veiligheid voor reizigers.

Om meer ruimte op de perrons te creëren, zijn sporen 9 en 10 deels verwijderd voor een nieuw stuk stationsvloer. Daarnaast zijn de sporen, ballast en dwarsliggers van sporen 9 tot en met 12 volledig vernieuwd, evenals de bovenleiding. In totaal zijn 20 wissels weggehaald en zes nieuwe wissels geplaatst, waaronder een kruiswissel. Deze constructie, bestaande uit vier wissels en een kruising, maakt flexibel wisselen tussen sporen 11 en 12 mogelijk.

Ook de treinbeveiliging is volledig gemoderniseerd. Nieuwe seinen zijn geïnstalleerd en de bekabeling is aangesloten op een nieuw relaishuis. Bovendien zijn de perrons verhoogd voor een gelijkvloerse instap en voorzien van nieuwe bankjes, stationsborden, camera’s, verlichting en een verbeterde omroepinstallatie.

Vervolgwerkzaamheden

De vernieuwing van het sporennetwerk van Den Haag Centraal is nog niet afgerond. Dit jaar en in 2026 worden ook de andere twee delen van het station aangepakt. Dit zijn de sporen 1 tot en met 4 richting Rotterdam. En de sporen 5 tot en met 8 richting Gouda/Utrecht.

De eerstvolgende fase start met de perrons waar de treinen in de richting Gouda vanaf vertrekken. In het weekend van 5 en 6 april beginnen hier de voorbereidende werkzaamheden. Met alle aanpassingen wordt het in de toekomst mogelijk om meer treinen te laten rijden, de snelheid te verhogen en de betrouwbaarheid van de dienstregeling te verbeteren.