NS presenteert nieuwe generatie dubbeldekker

NS heeft vandaag de nieuwe dubbeldekker gepresenteerd die besteld is bij de Spaanse leverancier CAF. De trein wordt ook Dubbeldeks Nieuwe Generatie (DD-NG) genoemd. Het is een gemengde enkel- en dubbeldekstrein. Het model op ware grootte geeft de indruk hoe de trein er van de binnen- en buitenkant uit komt te zien.
De nieuwe dubbeldekkers zullen de oude dubbeldekkers (DDZ) vervangen en met de nieuwe treinen gericht zijn op het groeiende reizigersaantal. "Sommige mensen willen rustig werken, anderen praten liever met familie of vrienden. We hebben al deze wensen meegenomen in het ontwerp. De ontwerpfase is inmiddels afgerond en ik vind het een prachtig resultaat.", vertelt Roel Okhuijsen (directeur Nieuw Materieel NS).
Het getoonde model op ware grootte bestaat uit diverse verschillende delen die elk een indruk gaf over de vormgeving aan de binnen- en buitenkant. Zo was er voor het aanwezige publiek te zien dat de nieuwe treinen straks nog meer digitale snufjes hebben met voornamelijk meer display's om de reizigersstroom te bevorderen, maar ook zijn er twee nieuw soort zitplaatsen gecreëerd.
De trein zal straks op het hoofdspoor gaan rijden met een maximale snelheid van 160 km/u. De trein zal voorzien worden van ETCS. Voor treinliefhebbers is overigens nog niet bekend welke nummerreeksen de treinstellen zullen krijgen. De cabine voor de machinist zal ongeveer dezelfde indeling krijgen als die van de SNG Sprinter, die eveneens door CAF gebouwd is, waarbij er rekening is gehouden met bepaalde nieuwe eisen en wensen.
Indeling en comfort
Waar het getoonde model uit enkele delen bestaat, zal de echte trein straks in twee versies op het spoor komen. Er komen dertig vierdelige en dertig zesdelige treinstellen. Bij alle treinstellen zullen de koprijtuigen enkeldeks worden. Deze bieden enkel tweede klas zitplaatsen, maar zijn speciaal geschikt voor reizigers met een mobiliteitsbeperking, voor kinderwagens of fietsen. De toegankelijkheid is voor NS belangrijk geweest bij het ontwikkelen van deze trein. Deze combinatie van rijtuigen is nieuw in Nederland.
De tussenrijtuigen die dubbeldeks zijn zullen allemaal zowel eerste klas als tweede klas zitplaatsen bieden. Afwisselend tussen de rijtuigen zal de eerste klas boven of beneden geplaats zijn en ongeveer de helft van de vloeroppervlakte gebruiken. Om te zorgen voor zoveel mogelijk zitplaatsen is er in de eerste klas gekozen voor twee zitplaatsen aan beide kanten van het gangpad. In totaal zullen er straks circa 30.000 zitplaatsen aanwezig zijn in alle DD-NG treinstellen. Alle zitplaatsen zijn straks voorzien van stopcontacten en USB-C aansluitingen.
Daarnaast zal de trein ook voorzien worden van twee soorten toiletten: een standaard toilet en een rolstoeltoegankelijk toilet in de koprijtuigen. De toiletten zullen net als in de vorige treinstellen weer voorzien zijn van een frisse foto op de wand waardoor vandalen minder snel het toilet zullen vervuilen.
De terugkomende motieven van hout in het interieur en de minder opzichtige wandbagagerekken zorgen voor een warm en prettige uitstraling. Bij het ontwerp van het interieur en de cabine zijn zowel conducteurs en machinisten betrokken, maar ook reizigers uit diverse doelgroepen, waaronder met een mobiliteitsbeperking. De afbeeldingen op de wanden en deuren zijn kunstwerken van Marieke van Diemen.









Nieuwe zitplaatsen
Bij deze trein zijn twee nieuwe zitplaatsen gepresenteerd. Het gaat om een hoge bartafel in eerste klas langs het raam met zicht naar buiten, waar reizigers hun laptop open kunnen klappen en een verhoogd zitje in de tweede klas voor vier personen met ruimte voor extra bagage. Deze ontwerpen zijn in 2018 al tijdens de Dutch Design Week gepresenteerd als ontwerp voor een vernieuwd interieur.


Digitale wegwijzers
Om reizigers bij binnenkomst snel wegwijs te maken in de trein is er een moderne vorm van wegbewijzering toegepast. Op de balkons zijn grote schermen aangebracht die de reisinformatie aangeven, maar ook is er straks te zien in welk deel van de trein het juist rustig is. Aan de butienkant zullen de bestemmingsdisplay's dit aangeven met rode en groene kleuren, maar ook op de balkons is dit straks in een oogopslag te zien. Op deze manier hoopt NS dat de reizigersstromen binnen de trein goed verdeeld zullen zijn, iets waar momenteel ook al proeven plaatsvinden op stations. De techniek zal verluidt gebruik maken van infraroodsensoren in de trein. Uiteraard zijn de bekende reisinformatieschermen straks ook weer aanwezig op de vertrouwde plekken.



Duurzame dubbeldekker
Van deze trein wordt vooraf aan de bouw een materiaalpaspoort gemaakt. Het paspoort geeft inzicht in de oorsprong van de materialen die voor de bouw van de trein worden gebruikt. Met dit paspoort selecteert de NS samen met de fabrikant de circulaire materialen die niet bijdragen aan de uitputting van grondstoffen en na de levensduur van de trein weer demontabel en recyclebaar zijn. Zo wordt er bij het ontwerp van de trein ervoor gezorgd dat afval in de toekomst zoveel mogelijk voorkomen. De DDNG is de eerste trein met een materiaalpaspoort.