Groen licht voor Bentheimer Eisenbahn trein in Nederland

De spoorlijn bij Coevorden welke op termijn opgeknapt gaat worden zodat de Bentheimer Eisenbahn erover kan rijden. (Foto: Treinenweb.nl)
De spoorlijn bij Coevorden welke op termijn opgeknapt gaat worden zodat de Bentheimer Eisenbahn erover kan rijden. (Foto: Treinenweb.nl)

De Bentheimer Eisenbahn krijgt binnenkort toestemming om met haar treinen door te rijden naar Coevorden. Dit betekent een belangrijke doorbraak in de spoorverbinding tussen Coevorden en Bad Bentheim. Vanaf 13 december 2026 zullen de treinen daadwerkelijk gaan rijden, waarmee de verbinding definitief wordt gerealiseerd.

Een groot obstakel voor de verbinding was het verschil in veiligheidssystemen tussen Nederland en Duitsland. Duitse treinen maken gebruik van het PZB-systeem, terwijl Nederland het ATB-systeem hanteert. ProRail past de infrastructuur aan, zodat het Duitse systeem bruikbaar wordt op Nederlands spoor. Hierdoor wordt een langdurig toelatingstraject vermeden en heeft de Bentheimer Eisenbahn nu formeel toestemming om het laatste stuk naar Coevorden te rijden.

De extra treinen van het type Lint voor de Bentheimer Eisenbahn zijn inmiddels al gearriveerd, en een deel staat op een afgelegen opstelspoor in Coevorden geparkeerd totdat ze bruikbaar zijn. Het andere deel staat elders in Duitsland.

Werkzaamheden

Om de nieuwe verbinding mogelijk te maken, worden in mei 2025 de eerste werkzaamheden gestart. In Coevorden komt een extra perron, omdat de bestaande perrons al in gebruik zijn voor de drukke treinverbindingen naar Emmen en Zwolle. Sinds 2019 rijden de treinen al succesvol op het traject Bad Bentheim-Neuenhaus, met meer reizigers dan verwacht. De verlenging naar Coevorden zal naar verwachting dagelijks 900 tot 1.000 extra reizigers opleveren.

In de toekomst wordt gewerkt aan een verdere uitbreiding van de spoorverbinding naar Emmen en Rheine. Een nieuwe spoorboog in Bad Bentheim moet een directe verbinding tussen Emmen en Rheine mogelijk maken. Momenteel moeten reizigers in Bad Bentheim nog overstappen om naar Rheine te reizen. Met de aanleg van deze boog kunnen treinen rechtstreeks doorrijden.

Voor de uitbreiding naar Emmen moet er echter nog veel gebeuren. Het spoor tussen Coevorden en Emmen is momenteel enkelsporig en heeft onvoldoende capaciteit. Er zal dubbelspoor moeten worden aangelegd en mogelijk moet in Emmen de opstelcapaciteit voor treinen worden vergroot. Pas als deze aanpassingen zijn gedaan, kan de trein van Emmen naar Rheine rijden. Tot die tijd blijft de verbinding beperkt tot Coevorden-Bad Bentheim, met overstappen voor verdere reizen.